نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بر روی زمین چه چیزی مهم تر از توصیف یک پدیده بیولوژیکی به نام عشق اول در فیزیک و شیمی می باشد؟

“آلبرت انیشتن”

حق با انیشتن بود، علم هرگز نمی تواند شگفتی عشق را سترون کند (عشق اول یا دیگر عشق ها). مهم نیست که ما در مورد عشق چه می آموزیم، عشق هم چنان یکی از با معناترین و قوی ترین نیروهای روی کره خاکی است، هم چنان که باید باشد.

با این وجود، اجازه دهید به بررسی انچه تاکنون از عشق اموخته ایم بپردازیم:

عشق اعتیادآور است

فکر کردن در مورد انکه دوستش می دارید، مخصوصا در یک رابطه جدید، منطقه تگمنتوم شکمی (VTA) را در مغز فعال می کند، قسمتی که جریانی از نوروترنسمیتر دوپامین (هورمون لذت نیز نامیده می شود) را به سمت مراکز پاداش یا لذت مغز ازاد می کند، یعنی هسته دمدار و هسته اکامبنس. این مسئله یک تاثیر بالای شبه مخدر در عاشق می گذارد، که می‌تواند اعتیادآور باشد.

 

در همین حین، مغز درگیر عشق، یک افزایش در هورمون استرس نوراپی نفرین را تجربه می کند، هورمونی که ضربان قلب و فشارخون را افزایش می‌دهد، و تاثیر ان شبیه هنگامی است که افراد مواد محرک اعتیاداور مانند متاآمفتامین ها رو مصرف می کنند.

برای مطالعه بیشتر:

راز شادی در ارتباط زوجین

عشق با افکار وسواسی همراه است.

مغز درگیر عشق یک افت در انتقال دهنده سروتونین را تجربه می کند. سروتونین یک احساس تحت کنترل بودن را به فرد می دهد. هم چنین این هورمون فرد را در مقابل احساس تردید و ناپایداری محافظت می کند. هنگام افت این انتقال دهنده، احساس کنترل ما کاهش یافته و ما به طرز وسواس گونه ای بر روی آنچه احساس کنترل مارا خدشه دار می کند گیر می کنیم، و از انجایی که عشق به طور کلی غیر قابل پیش بینی است هدف اولیه ای برای وسواس شدن و حساسیت روی ان می شود. اصطلاح “دیوانگی در عشق” در واقع اصطلاح خلاف واقع هم نیست.

منبع: کانون مشاوران ایران-فرآیند عشق در مغز



:: برچسب‌ها: دوست داشتن در مغز , روانشناسی شناختی , روانشناسی عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 648
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

کودکان ویژگی های فیزیکی والدینشان را به ارث می برند، ولی دانشمندان در رابطه با به ارث بردن ویژگی های شخصیتی والدین توسط کودکان کمتر مطمئن هستند. برخی از ویژگی های شخصیتی که در کودکان ظاهر می شوند پایه ی ژنتیکی دارند، ولی در شکل گیری شخصیت چندین ژن نقش دارند. محیط نیز در شکل گیری رشد ویژگی های شخصیتی نقش دارند. با وجود اینکه ممکن است کودک شما در برخی ویژگی های شخصیتی گرایش ژنتیکی نشان دهند با این حال این ویژگی ها زمانی خود را نشان می دهند که محیط شرایط لازم برای بروز صفات مرتبط با این ژن ها را فراهم سازد.

ژنتیک و شخصیت
محققین در شکل گیری ویژگی های شخصیتی ویژگی های ژنتیکی را دخیل می دانند. ژن‌های مختلفی در کودک وجود دارند که باعث شکل گیری ویژگی شخصیتی کودک می شوند. در برخی موارد به دلیل تاثیر شرایط محیطی و یا تاثیر ژن های دیگر برخی از ژن‌ها فعال و یا غیر فعال می شوند. بر طبق گزارش شبکه ی خبری ژنوم، ژنها از طریق پیام های شیمیایی مانند ترشح هورمون سرتونین و دوپامین که می توانند تاثیرات عمیقی بر روی مغز داشته باشند ویژگی های شخصیتی فرد مانند اضطراب و خجالتی بودن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تاثیر وراثت در مقابل تاثیر محیط
حدود 40 درصد از ویژگی های شخصیتی از طریق وراثت به ارث می رسند، بر طبق نظریه دکتر دیوید فاندر، پرفسور روانشناسی دانشگاه ریورساید کالیفرنیا، و نویسنده ی «معمای شخصیت». این نظریه به طور قابل توجهی تاثیر محیط را مورد بررسی قرار داده است. فاکتورهای محیطی به چیزی بیشتر از محل زندگی فردر اشاره دارند؛ تاثیرات فرهنگی و تجربیات اولیه زندگی و شرایطی که در آن شخص بزرگ شده بر شخصیت فرد اثر گذارند. برای مثال بر طبق نظریه ی دکتر فاندر افرادی که حامل ژن تاثیر گذار بر سروتونین هستند در معرض خطر افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی بیشتری هستند، اما تنها زمانی که کودکی انها سرشار از استرس و بدرفتاری از سوی محیط باشد.


آیا کودکان شخصیت والدینشان را به ارث می برند؟

صفات خانوادگی
حتی دوقلوهای همسان، کسانی که آرایش ژنتیکی یکسان دارند، ویژگی های شخصیتی یکسانی ندارند. در حالی که آنها رفتارهای شخصیتی نزدیک تری در مقابل دوقلوهای ناهمسان و خواهر و برادهای غیر دوقلو دارند، آنها تنها 50 درصد از ویژگی های شخصیتی یکسانی برخوردارند بر اساس گفته روانشناس کودک دکتر دیوید شافر در کتابش «جامعه و رشد شخصیت». دوقلوهای ناهمسان حدود 30 درصد از ویژگی های شخصیتی یکسانی برخوردارند، در حالی که خواهر و بردارهای غیر دوقلو 20 درصد از ویژگی های شخصیتی یکسانی را دارا می باشند. از لحاظ بیولوژیکی کودکانی که در یک خانواده بزرگ شده اند از نظر ویژگی های شخصیتی تنها 7 درصد به یکدیگر شباهت دارند.

منبع: کانون مشاوران ایران-آیا کودکان شخصیت والدینشان را به ارث می برند؟



:: برچسب‌ها: شخصیت والدین , ژنتیک و شخصیت , صفات خانوادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 624
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مسیرهای مغزی برای اعتیاد به قماربازی مشابه با سوء مصرف مواد است

مطالعه ای جدید نشان می دهد که اعتیاد به قمار بازی مسیرهای مغزی مشابهی را همانند مصرف دارو و اشتیاق به الکل فعال می کند. مطالعه ای بین المللی با هدایت محققانی از دانشگاه امپراطوری لندن نشان می دهد که هدف قرار دادن این مسیرهای مغزی ممکن است منجر به درمان بیشتر این شرایط شود. کاوشگران معتقدند که یافته ها همچنین نشان می دهند رابطه های بین اجزای مغزی که تکانه هایمان را کنترل می کند ممکن است در افراد دارای اعتیاد به قمار بازی ضعیف شده باشد.

دکتر هنریتا بودن ـ جونز گفت: این مطالعه سرنخ هایی حیاتی در قالب بیولوژی اعتیاد به قمار را فراهم می کند که هنوز هم تاحد زیادی ناشناخته مانده است. بودن ـ جونز نویسنده مشترک انجمن پزشکی در امپراطوری انگلیس و مدیر کلینیک ملی اعتیاد به قماربازی در شمال غربی و مرکز لندن، در ادامه می گوید: اعتیاد به قمار می تواند اثر مخربی نه تنها بر بیماران بلکه بر خانواده هایشان نیز داشته باشد. این اعتیاد می تواند باعث شود افراد شغل خود را از دست بدهند و موجب بی خانمانی خانواده ها و کودکان می شوند. ما می دانیم که این شرایط ممکن است یک مؤلفه ژنتیکی داشته باشد و آنکه کودکان افراد معتاد به قمار خودشان نیز در معرض خطر قرار دارند، اما هنوز دخالت دقیق اجزای مغز در آن را نمی دانیم. این تحقیق نواحی مغزی مهم را بازشناسی می کند و مسیر را برای درمان های مورد نظر برای پیشگیری از اشتیاق و عود کردن هموار می کند.

مطالب مرتبط: فرآیند عشق در مغز

این مطالعه توسط انجمن تحقیقاتی پزشکی انگلیس پایه گذاری شد و دریافت که دو نواحی مغزی به نام اینسولار و نوکلئوس اکومبنس فعالیت بیشتری دارند هنگامی که فرد معتاد به قماربازی میل به قمار بازی دارند. فعالیت در این نواحی (که در مناطق مرکزی و عمیق مغز قرار دارند) و در تصمیم گیری، پاداش و کنترل تکانه دخیل هستند و در مطالعات قبلی با دارو و میل به مصرف الکل مرتبط بوده اند.

قماربازی مشکل ساز چیزی حدود 593 هزار نفر را در انگلستان تحت تاثیر قرا می دهد. این شرایط می تواند از طریق گفتگو با درمانگران از جمله رفتار درمانی سناختی یا معالجات بازدارنده اشتیاق به مصرف درمان شود.

در این تحقیق که مشترکاً بین کلینیک ملی و امپراطوری اعتیاد به قمار انجام شده است، دانشمندان 19بیمار دارای اعتیاد به قمار و 19 فرد داوطلب سالم را بررسی کردند. متداولترین گزارشات از شکل های اعتیاد به قماربازی در بین بیماران، شامل قمار در بازی های الکترونیکی و قمار در بازی های ورزشی بودند.

فعالیت مغز هر یک از افراد داوطلب از طریق MRI (دستگاهی که با الکترومغناطیس قوی فعالیت مغزی را نشان می دهد) ثبت شد و به آنها تصاویر گوناگونی نشان داده شد. این تصاویر شامل صحنه هایی از قمار بودند مانند دستگاه قمارچرخان یا محل شرط بندی. از همه شرکت کنندگان درخواست شد تا سطوح اشتیاق خود را با دیدن تصاویر تخمین بزنند.

منبع: کانون مشاوران ایران-پایه های مغزی اعتیاد به قماربازی



:: برچسب‌ها: اعتیاد به قمار , اعتیاد به قمار در مغز , اعتیاد به مصرف مواد ,
:: بازدید از این مطلب : 653
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تحقیقات عصب شناختی چگونگی تأثیرات خلق و خو را بر ادراک نشان می دهند.

وقتی حالتان خوب است گویی اساساً در بهترین جای ممکن قرار دارید و همه چیز خوب به نظر می رسد. حتی اگر؛ پاچه شلوارتان پاره شود، فنجان قهوه بر روی میز آشپزخانه بریزد یا یک همسایه پر سروصدا داشته باشید. وقتی خوشحالید این مسائل کوچک روزمره خیلی برایتان مهم نیست. بالعکس، وقتی احساس افسردگی یا دلشکستگی پس از فقدان ناشی از رهایی می کنید با هر دلخوری کوچک، دردی به دردهایتان اضافه می شود.

باور درست بودن واقعیت برایتان دشوار است و حتی ممکن است متوجه خودتان شوید که ساعت هاست به صفحه مانتیور کامپیوتر زل زده اید یا به مکان نمای چشمک زن صفحه کامپیوتر نگاه می کنید. تحقیقات جدید نشان می دهند که چگونه شادی نه تنها یک تجربه هیجانی نیست بلکه هیجانی است که می تواند روشی که با آن دنیا را ادارک می کنید تغییر دهد.

برای مطالعه بیشتر: چگونه تفکر و احساسات بر روی سلامتی تاثیر می گذارند؟

براساس مطالعه نوآمی وانلیسن و همکارانش (2016) نظریه (توسعه و ساخت) که توسط باربارا فردریکسون از دانشگاه کالیفرنیای شمالی (2001) ارائه شده است پیش بینی می کند که هنگام خوشحالی تان توجع شما گسترده تر می شود و به عمومیت مفاهیم، وضعیت ها و اشیا توجه می کنید. برای مثال هنگام شنیدن خبرهای خوب، مایلیم امور و وقایع اطرافمان را با دیدی مثبت و برجسته تر ببینیم و نیز خلاقانه و آزادتر بیندیشیم. هنگامی که سعی می کنید به سمت تکلیفی آشنا بروید ایده های خوب ممکن است در ذهنتان جرقه ای ایجاد کنند. در عین حال، می خواهید احساس خوبتان را حفظ کنید و سعی می کنید از محرکهایی (افراد، تجارب و حوادث) که تهییج کننده خلق و خوی مثبت شما هستند، دور بمانید.

این توصیفات ممکن است با آخرین باری که به یاد می اورید احساس ایستادن بر قله جهان را داشتید و اینکه چگونه احساس شادی شما بر ادراک شما از جهان تاثیر می گذاشت جور در می آیند. اما، فراتر از این توصیف و با توجه به دانسته های پیشین تان، علوم عصب شناختی در درک علت اینکه شادی موجب توجه متمرکزتان می شود، چگونه نقشی دارد؟ پس از گردآوری بیش از 1000مقاله در این زمینه تیم بلژیکی جستجوی خود را به کمتر از 21 مقاله محدود کردند که با معیارهای انها برای قرار گرفتن در مقاله مروری جور در می آمدند.

این موشکافی عمیق در یافته های قبلی موجب شد تا نوآمی وانلیسن و همکارانش به این نتیجه برسند که شادی همواره به معنای عمیقانه نگریستن و توجه متمرکز بر ظواهر امر نیست. در مقابل، برخی از مطالعات نشان می دهند که شادی منجر به پردازش اطلاعات به شیوه ای بسیار پراکنده تر می شود. بنابراین، وقتی حالتان خوب است، ممکن است قادر به مرتب کردن و سازماندهی جامع تری از محرک ها باشید اما، همچنین ممکن است که در برخورد با کارهای جاری محیط پیرامون تان به میزان کمتری تحلیلی عمل کنید, به عبارتی ممکن است تفکر تجسمی داشته باشید و یا ممکن است صرفاً کمتر تحلیلی فکر کنید. افراد دارای سبک شناختی منتشر تصورشان بر اینست که همه چیز بزرگ و حتی مهیب هستند، بدون اینکه بتوانند دلیلی برای برداشت شان مطرح کنند.

منبع: کانون مشاوران ایران-تحقیقات عصب شناختی، چگونگی تأثیرات خلق و خو را بر ادراک نشان می دهند



:: برچسب‌ها: انعطاف پذیری شناختی , بخش بیرونی مغز , بخش درونی مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 644
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

امراض دندانی شدید ریسک ابتلا به برخی از بیماری های سیستماتیک را افزایش می دهد. این مقاله ناراحتی مزمن کلیه، نارسایی انسداد شریان، سکته مغزی و افسردگی و ارتباط آنها را با امراض دندانی مزمن را مورد بحث قرار داده است. مطالعه ای جدید نشان می دهد که امراض دندانی ریسک مرگ بیماران دارای بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهند. نویسندگان این مطالعه دریافتند که طی 10 سال میزان مرگ و میر افراد دارای بیماری کلیوی مزمن که امراض دندانی شدید داشتند 41 درصد بود در حالی که این میزان در افراد بدون امراض دندانی شدید 32 درصد بود. براساس بیانیه علمی مرکز قلب آمریکا در سال 2012″ بیش از یک قرن از وجود رابطه ی سلامت دهان و بیماری های قلبی عروقی می گذرد “.

در مورد تاثیرات افسردگی بیشتر بخوانید: پیشگیری از افسردگی

تازه ترین تحقیقات از بیمارستان دانشگاه کارولینسکا در سوییس معروف به PAROKRANK در پی کشف این رابطه (التهاب های دهانی و رابطه اش با بیماری های شریانی مزمن) تلاش کردند. یافته های مطالعه PAROKRANK نشان داد در بیماران دچار التهاب های دهانی 28 درصد ریسک افزایش انفارکتوس ميوکارد پس از کنترل متغیرهایی از جمله دیابت و سیگار کشیدن وجود دارد. از انجایی که این یک طرح مطالعه مشاهده ای بود؛ نمی توان به رابطه علت و معلولی پی برد و می توان گفت بین این دو همبستگی وجود دارد.

مطالعه چندکانونی، با کنترل بیماران بود و 805 بیمار را در بر می گرفت. در مقاله منتشر شده مرتبط با این مطالعه، اظهار شد که “این مطالعه مستنداتی دقیق و محکم در اشاره به رابطه بین التهاب دهانی و انفارکتوس ميوکارد را به مطالعات قبلی افزوده است اما نسبت علت و معلولی بین آنها را اثبات نمی کند”.

محققان طی مطالعه ای در بیماران دارای سکته مغزی حاد تحت درمان بیمارستان، کشف کردند که بین انواع خاص حمله و وجود عفونت استرپتوکوکوس ماتوس رابطه وجود دارد. آنها نقش باکتری های دهانی وابسته به استرپتوکوکوس ماتوس را در مطالعه بیمارستانی مذکور به عنوان مطالعه ای مشاهده ای که شامل 100 نفر از افراد دچارحملات مغزی حاد بود، مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که باکتری های استرپتوکوکوس ماتوس به طور معناداری با خونریزی مغزی و تعداد فزاینده حملات مغزی مزمن به دلیل خونریزی های عمیق مغزی ارتباط دارد. حملات مغزی مزمن ممکن است مطابق با تشخیص MRIs معیوب شدن کارکردهای شتاختی و زوال عقلی را ایجاد کند. سکته ها می توانند ایسکمیک باشند که شامل بسته شدن یک یا چند مویرگ مغزی می باشد، یا سکته هموراژیک باشند که در آن رگ های خونی مغز پاره می شوند و خونریزی را موجب می شوند.

بعلاوه؛ اخیرآ تأییداتی مبنی بر ارتباط بین سلامت دهانی با افسردگی و افسردگی با بیماری های قلبی عروقی نشان داده شده است. افسردگی یکی از شایع ترین مباحث موجود در سلامت روان در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. در سال 2010 مطالعه ای نشان داد که رابطه معناداری بین افسردگی و سلامت دهانی، رفتار دهانی سالم و دیگر کیفیات و حالات مرتبط با سلامت دهان در زندگی وجود دارد. همانطور که افسردگی بر توانایی شخص در مواجهه با زندگی روزانه تأثیر می گذارد، ارتباط افسردگی با سلامت دهانی و رفتارهای مرتبط با مراقبت از سلامت دهانی و بدین سان تأثیر نمودن ذاتی و بالقوه آن بر سلامت دهانی بیماران نیز تعجب برانگیز نمی باشد.

منبع: کانون مشاوران ایران-سلامت دهانی و افسردگی



:: برچسب‌ها: امراض دهانی , توجه به بزاق دهان , رابطه امراض دهانی و افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 654
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ارتباطات رمانتیک برای سلامت روان و بهزیستی ما اهمیت بسزایی دارند. اما با این وجود، هنوز بیش از 40 درصد از زوج های جوان در آستانۀ جدایی می باشند؛ واضح است که ایجاد و تداوم ارتباط همواره آسان نمی باشد. خوشبختانه قدم هایی وجود دارند که با برداشتن آنها می توانند ارتباط خود پویا نگه دارید.

برای بهبود ارتباط خود بیشتر بخوانید:

الگوهای مختلف در ارتباط زناشویی

– گفتگوی صمیمانه و باز
گفتگو و مراوده یک جزء مهم از ارتباط سالم است. یک زوج سالم بر اساس یک قاعده بنیادی همواره زمانی را صرف رسیدگی به دیگری می کنند. اما، بهتر است با هم در مورد چیزهایی بیشتر از حق والدین و حفظ خانواده گفتگو کنید. سعی کنید روزانه، ولو دقایق اندکی را عمیق تر با یکدیگر بحث کنید یا برای حفظ ارتباط طولانی مدت با همسرتان از موضوعات خصوصی تری صحبت کنید. این بدان معنا نیست که از پیش کشیدن موضوعات مشکل دار اجتناب کنید. ایجاد نگرانی یا مسئله موجب نارضایتی‌ شما می شود. اگرچه، بحث راجع به موضوعات دشوار باعث می شود تا با یکدیگر مهربان باشید. محققان دریافتند که سبک ارتباطی در راستای پیش بینی اینکه آیا زوج های متأهل خوشبخت هم طلاق می گیرند یا خیر، از سطوح تعهد، ویژگی های شخصیتی یا وقایع پر استرس زندگی مهم تر است. به ویژه، الگوهای ارتباطی منفی مانند خشم و حقارت هم با افزایش احتمال از هم پاشیدن خانواده ارتباط دارد. نارضایتی بخشی از هرنوع مشارکت است اما، بعضی از روش های دعواکردن به شکل خاصی آسیب زاست. زوج هایی که هنگام بحث اقدام به رفتارهای مخربی مانند نعره کشی می کنند یا مرتکب جنایاتی شخصی می شوند و یا از ادامه بحث کردن صرف نظر می کنند بیشتر از زوج هایی با سابقه دعواهای سازنده، احتمال جدایی دارند. مثال هایی از استراتژی های سازنده برای حل و فصل نارضایتی مواردی از قبیل تلاش برای یافتن احساس و دغدغه اصلی همسرتان، گوش دادن به نقطه نظراتش و سعی در خوشحال کردن او را شامل می شود.

بیشتر بخوانید:

راز شادی در ارتباط زوجین

– ایجاد و تدوام رفتارهای دلبستگی
دشوار است که درحضور کودکان، همکاران و یا دیگر عوامل خارجی با همسرتان ارتباط داشته باشید. با این حال، دلایل خوبی برای برقراری ارتباط وجود دارد. برای مثال، در یک مطالعه محققان دریافتند زوج هایی که با وجود گذشت هفتمین سال از زندگی مشترک اظهار خستگی کرده بودند به طور معناداری کمتر از رابطه های بیش از نه سال از زندگی زناشویی خود رضایت داشتند. برخی از زوج ها برای ایجاد رفتارهای جالب، برنامه شبانه های خاطره انگیز را طراحی می کنند. گرچه، اگر شما همیشه فیلم اجاره کرده و تماشا می کنید یا فقط به یک نوع رستوران می روید، هم ممکن است این گونه قرارها با گذشت زمان کم رنگ شوند. متخصصان اظهار دارند که از انجام امور تکراری خودداری کنید و در راستای یافتن چیزهای جدید خواه شامل رفتن به پارتی، رفتن به یک کلاس با یکدیگر و خواه رفتن به یک پیک نیک دسته جمعی در عصر قدم بردارید.
زمان بندی ارتباط جنسی هم یک مؤلفه مهم در ارتباط رمانتیک است. برخی از زوج های دارای مشغله کاری برنامه ریزی روابط جنسی از طریق تیک زدن در تقویم مفید می دانند. این کار ممکن است ارتباط خودانگیخته نباشد وقتی که با رنگ قرمز در تقویم علامتگذاری شود. اما بدون درنظر گرفتن زمان، برقراری ناگهانی روابط جنسی موجب می شود که از میزان اشتراک و ارضای نیازهای جنسی و هیجانی یکدیگر اطمینان حاصل کنید.

منبع: کانون مشاوران ایران-چگونه ارتباط سالم داشته باشیم؟



:: برچسب‌ها: ارتباط زناشویی سالم , ارتباط مثبت , برقراری ارتباط سالم ,
:: بازدید از این مطلب : 592
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا زندگی متأهلی شما را شادتر، سالم تر یک پار چه تر و متحدتر در بطن جامعه و غنی تر ازهمه جهات فیزیکی هیجانی و بین فردی می سازد؟ من تا به حال نزدیک به دو دهه مواردی را دیده ام که در این ادعا به شدت اغراق می کنند یا فقط شکوه از اشتباه به عمل آمده است.

بعلاوه، روش های مهمی وجود دارد که در آن افراد مجرد مادام العمر نسبت به افراد متأهل حال بهتری دارند. اما بعید می دانم که یک پاسخ ساده و متناسب حال همه در جواب این سؤال که مجرد ماندن بهتر است یا متأهلی وجود داشته باشد. با من در ادامه برای تبیین این سؤال همراه شوید.

آنچه تحقیقات واقعاً نشان می دهد

انواع مطالعات و تطبیق ها از این ادعا حمایت می کنند که متأهل ها برنده اند ولی از صافی اجتماع علمی عبور داده نمی شوند. آنها در مسائلی که در آن افراد متأهل ظاهراً بهتر از آنچه واقعا به نظر می رسندو مجردها بدتر از آن مورد سوگیری واقع می شود. از این ادعا که متأهل ها از لحاظ روانشناختی منفعت می برند نیز طرفداری مغرضانه می شود. بررسی های تطبیقی به لحاظ علمی تأیید نشدنی می باشند. بیشتر و حتی بزرگتر از آن فواید زیادی است که در این تحقیق ها به دست می آید. گاهی اوقات افراد مجرد نسبت به افراد متأهل زندگی بهتری دارند. در برخی مطالعات شامل مطالعه با مقیاس هایبزرگ و نمونه های ملی معرف نشان دادند که افراد مجرد سالم ترین افراد می باشند.

اگر شما نیز آنها را در طی زمان با ورود از دوره مجردی به متأهلی درنظر بگیرید می بینید که آنها همواره نسبت به دوران مجردی خود شادتر نیستند. افرادی که ازدواج می کنندبه طور متوسط پس از جدا شدن نیز در مقایسه با دوران مجردی کمتر شادند. ازدواج و تأهل یک جاده آرمانی برای افزایش طول عمر نیست. زندگی مجردی نسبت به زندگی متأهلی به دلایل گوناگون بهتر است؛ از آن نظر که به دریافت آن همه میزان توجه نیاز ندارند. برای مثال، آنها نسبت به متأهل ها بیشتر در قید حفظ رابطه خود با دوستان، محارم، همسایگان و همکاران می باشند. آنها کارهای داوطلبانه بیشتری از افراد متأهل و کمک به دیگران مانند مراقبت از والدین سالخورده به اشتراک می گذارند و استقلال، خودتعیین گری و رشد شخصیت بیشتری را نسبت به متأهل ها دارند.

رقابتی بین این دو وجو دندارد: یک طرف برنده و دیگری بازنده نیست

از زمانی که در ماه آگوست آدرسم را در انجمن روانشناسی آمریکا لحاظ کردم، نکاتی را با سر عنوان جشن به طور خلاصه شده برشمردم که چندجانبه بود. برخی در پاسخ ادعا کردند که افراد مجرد شادتر و ثروتمندترند و زندگی پربارتری دارند. پس از دهه ها مشاهده نکردن چنین چیزی؛ اما متأهل ها برنده آن عنوان شدند. من از این همه حساسیت و ظرافت طبع نوین احساس خشنودی می کنم. اگرچه اینجا مسئله ای وجود دارد حاکی از آنکه منظور منآنست که برگ برنده در دست مجردها است. بله، درست است که به طرق بسیار مهمی افراد مجرد زندگی بهتری نسبت به متأهل ها دارند و ما به دلایلی که در آن اطمینان زیادی داریم افراد متأهل زندگی بهتری دارند؛ خوب، اغلب آنها واقعاً در برابر بررسی های موشکفانه علمی دوام نمی آورند.به هر طریق، دلایل متعددی وجود دارد که شما را به شک می اندازد، صرف نظر از اینکه می گویید متأهل ها برنده اند یا مجردها.

منبع: کانون مشاوران ایران-زندگی مجردی در برابر زندگی متأهلی: برتری ای وجود ندارد



:: برچسب‌ها: عقاید رایج در مورد تاهل و تجرد , مزایای زندگی مجردی , مقایسه تاهل و تجرد ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یکی از اشتباه هایی که بسیاری از دختران و پسران قبل از ازدواج مرتکب می شوند، اصرار به هم شکل شدن است.

آنها فکر می کنند قبل از شروع زندگی باید گربه را دم حجله کشت و برای این کار تلاش می کنند

همسر آینده شان را با دعوا، قهر، خواهشش و هر راه دیگری که می دانند #عوض کرده و شبیه خود کنند.

آنها فکر می کنند هم شکل بودن و هم رنگ بودن، تضمینی برای ازدواج موفق است، اما اشتباه می کنند.

اگر شما هم چنین فکری را در سر دارید، نباید فراموش کنید که شما و همسرتان، از 2خانواده و 2فرهنگ متفاوت هستید

و هرگز نمی توانید دنیا را از یک دریچه ببینید. شما تجربه ها و باور های متفاوتی دارید

منبع: کانون مشاوران ایران-انتخاب صحیح برای ازدواج



:: برچسب‌ها: انتخاب صحیح برای ازدواج , انتخاب صحیح همسر , مشاوره ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دختران آنچه که دیگران تصور می کنند پول پسران برای آنها اهمیتی ندارد . اگرچه اگر دختری مجذوب

پسری که پول دارد می شود به خاطر ثروت نیست بلکه راه و روش رفتار آنها را دوست دارند. همچنین

اگر مردی پول نداشته باشد ولی همان رفتار را داشته باشد دختر مجذوب آن می شود.مردان جذاب

دلایلی که دختران سراغ پسر پولدار می روند ازجمله : بعضی از مردم فکر می کنند که به دختران جوان

آموزش غلط داده می شود که مادیات برای آنها ارزش داشته باشد و آن را خوشبختی بدانند به همین دلیل

این مسئله اتفاق می افتد.

 

رفتار مردان جذابیت
ویژگی های مردانی که خانوم ها دوست دارند شامل : مردانی که دارای ثروت می باشند از اعتماد به نفس

زیادی برخوردارند و شغل مناسبی دارند و هر چیزی که اراده کنند توانایی خرید آن را دارند و استرس

بقیه مردان را ندارند. همچنین مردان پولدار خونسرد هستند و استرس مالی ندارند. اما دخترانی که فقط

به پول فکر می کنند حتما باید از مرکز مشاوره خوب کمک بگیرند.

منبع: کانون مشاوران ایران-برای دختران رفتار مردان جذابیت دارد نه پول آنها



:: برچسب‌ها: دختران فراری , مردان پرخاشگر , مردان جذاب ,
:: بازدید از این مطلب : 535
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

داروی ضداضطراب، که همچنین آرامش بخش کوچک ضداضطراب نامیده می شود، یک دارویی است که منجر به تسکین علائم اضطراب می شود.

اضطراب یک وضعیت مربوط به ترس نافذ و فراگیرنده است که می تواند از طریق عوامل محیطی یا شخصی خاص تحریک شود. وضعیت های اضطرابی در اغلب مواقع همراه با یک سری عواطفی همانند ترس، عصبانیت یا افسردگی بروز پیدا می کنند.

این امکان وجود دارد که یک فرد مبتلا به اضطراب یک سری علائم فیزیکی، همانند تپش قلب، تهوع، سرگیجه، سردرد، درد قفسه سینه و همچنین بی خوابی و خستگی را تجربه کند.

زمانیکه چنین ترس هایی شدید و ناتوان کننده باشند، ممکن است که فرد به روان درمانی و دارو نیاز پیدا کند.

اولین داروهای ضداضطرابی
بعد از جنگ جهانی دوم، داروسازان سوئیسی در یک دارویی که به عنوان یک آنتی بیوتیک بررسی می کردند، یک سری ویژگی های سست کننده عضلات را متوجه شدند.

بهبود ایجاد شده در نتیجه استفاده از این دارو منجر به کشف شدن داروی آرامش بخشی به نام مپروبامیت (meprobamate) شد.

یک بررسی دیگری نشان داد که بنزودیازپاین ها (benzodiazepines) که یک سری ترکیبات حلقه دار پیچده ای هستند، حتی دارای یک سری ویژگی های آرامش بخش بیشتری است.

بعد از آن صدها مورد از حلقه های بنزودیازپاین مبنایی با هم ترکیب شدند.

فرمولاسیون های متفاوت ساختار بنزودیازپاین مبنایی در دوز های بالا به عنوان تسکین دهنده های عضلات، ضد تشنج و خواب آور – آرامش بخش مورد استفاده قرار گرفته می شود.

بنزودیازپاین ها و GABA
نورون های موجود در مغز یک سری سایت های خاص و مرتبطی را ایجاد می کنند که می توانند ترکیبات بنزو دیازپاین را به صورت گزینشی شناسایی یا به هم متصل کنند.

موقعیت های سلولی و زیرسلولی مربوط به سایت ها در نزدیکی کانال های یونی مربوط به غشاء هایی قرار دارد که می توانند اجازه ورود یون های کلرید را به داخل سلول و همچنین سایت های نزدیکی دهند که در آن یک انتقال دهنده عصبی وجود دارد .

این انتقال دهنده به عنوان اسید گاما – آمینوبیوتیریک (gamma – aminobutyric acid or GABA) شناخته می شود.

منبع : کانون مشاوران ایران-داروی ضداضطراب



:: برچسب‌ها: اضطراب , داروی ضداضطراب , داروی اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()