نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان نوروفیدبک چگونه است؟ درمان نوروفیدبک Neurofeedback، آبا می دانید که نوروفیدبک چیست ؟ فرایند یادگیری ، با کاربرد تکنولوژی کامپیوتر است.هدف آن آموزش خودتنظیمی به مغز است و سعی دارد به مغز یاد دهد که چگونه خود را تنظیم کند در واقع مانند آیینه ای ، کم و کاستی های مغز را به خودش نشان میدهد و با فیدبکی که از امواج مغزی ارائه می دهد، مغز را در تنظیم فعالیت خود کمک نماید.

الگوهای امواج مغزی
الگوی امواج مغزی هر فرد حالات مختلف روانی را به وجود می آورددر واقع کارکرد مناسب یا نا مناسب مغز ما سبب طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن تولید امواج در مغز می شود. اختلالات مختلف روانی در حقیقت حاصل کارکرد مناسب مغز و در نتیجه تولید الگوی نا صحیح مغزی می باشند.بنابریان مغز انسان مثل هر سیستم پیچیده ای نیاز به رفع نواقص دارد.نکته جالب این است که مغز میتواند خود را به روز کند.

لذا کاری که باید انجام گیرد فهمیدن مدل نامطلوب کارکرد مغز و تلاش برای تنظیم دوباره آن می باشد.

در حقیقت مغز ما با دریافت فید بک هایی از محیط به تنظیم کارکرد های مختلف جسمی و روانی می پردازد.

نوروفیدبک با بازخورد ی که از امواج مغزی میگیرد به مغز در تنظیم فعالیتهایش کمک میکند.

فواید نوروفیدبک
با توجه اینکه نوروفید بک , تنظیم کارکرد مغز را انجام می دهد،بنابراین باعث ارتقا مهارتهای مختلف ذهنی و شناختی مانند بهینه سازی تصمیم گیری ، افزایش خلاقیت ، تقویت حافظه, افزایش تمرکز,کاهش استرس,افزایش هماهنگی جسم و بدن,و…میشود

مزیت های نوروفید بک
– نداشتن عوارض جانبی و اثرات سوء برخی داروهای

– داشتن اثرات درمانی ماندگار

– بهبود بیماریهایی مانند :وسواس شدید ، AD/HD و افسرده خویی

– تنظیم کل فعالیتهای نغزی

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-نوروفیدبک چیست؟



:: برچسب‌ها: درمان نوروفیدبک , نوروفیدبک چیست؟ , امواج مغزی ,
:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اضطراب یک نوع واکنش به موفقعیت هایی است که در انسان ایجاد استرس میکنند .

و به ما کمک میکند تا بتوانیم با اینگونه موقعیت ها در جاهای مختلفی مثل محل کار، دانشگاه ، مدرسه و ….روبرو بشویم که بکمک نوروفیدبک می توان آنرا درمان نمود.

اما زمانی که حس اضطراب بیش از حد معمولش باشد ، دلواپسی و هراسی غیر منطقی نسبت به همه موقعیتها روزانه به وجود می آید.

علائم اضطراب شامل موارد زیر می باشد :
نگرانی که بیش از حد باشد ، احساسی که آزار دهنده باشد ،افکار منفی ،افزایش ضربان قلب ،تعرق کف دست وتنفس سخت.

علم روانپزشکی ،اختلالات اضطرابی زا به چندین گروه مختلف تقسیم میکند:
۱-اختلال اضطراب های طولانی و فراگیر

۲-اختلال وسواسی اجباری یا جبری

۳-اختلال ترس یا هراس

۴-اختلال استرس پس از سانحه(ptsd)

۵-هراس اجتماعی و ترس از دیگران


عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب
روش قدیمی برای درمان اختلالات ناشی از اضطراب مصرف دارو است و این داروها شامل داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد اضطراب، و مهارکننده های بتا هستند. که این داورها عوارض زیادی از جمله چاقی، کاهش میل جنسی، خواب آلودگی،خشکی دهان را به وجود می آورند.و همچنین مصرف همزمان این داورها با داروهای دیگر موجب محدودیت مصرف آنها میشود.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-نوروفیدبک در درمان ترس



:: برچسب‌ها: نوروفیدبک , اضطراب , استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 731
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاوران ژنتیکی توسط متخصص ژنتیک می توانند در رابطه با سلامت ژنتیک شما و خانواده تان، یک سری کمک های شخصی مورد نیازتان را به شما ارائه بدهند.

مشاوران ژنتیک می توانند با شما – و پزشک شما – همکاری کنند تا اطلاعات ژنتیکی پچیده را کشف کنند و به شما کمک کنند که تصمیمات آگاهانه ای بگیرید.

“درمانجوها از صحبت کردن با یک فرد دیگر استفاده می کنند، این فرد نه تنها یک سری اطلاعات بالینی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه همچنین یک منبع همدل دیگری می باشد که اطلاعات ارائه شده توسط پزشکان و پرستاران را تکرار می کند.”


یک متخصص ژنتیک به شما و خانواده تان چه کمکی می کند
DNA molecules یک متخصص ژنتیک به شما و خانواده تان چه کمکی می کند
در حالیکه مشاوران ژنتیک عبارت از پزشکان بالینی نمی باشند
ولی یک بخشی از تیم مراقبت سلامتی هستند و با شما و متخصص ژنتیک همکاری می کنند تا موارد زیر را بشناسید:

منبع :کانون مشاوران ایران-یک متخصص ژنتیک به شما و خانواده تان چه کمکی می کند



:: برچسب‌ها: ژنتیک , مشاوران ژنتیک , متخصص ژنتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 619
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ژنتیک های رفتاری که همچنین به عنوان ژنتیک های روانی شناخته می شوند، عبارت از مطالعه تاثیر ترکیبات ژنتیکی ارگانیسمی بر روی رفتار و تعامل مابین وراژت و محیط می باشند که بر روی رفتار فرد تاثیر می گذارند.

مباحث مربوط به تعیین کننده های تونایی ها و ناتوانایی های رفتاری در اغلب مواقع به عنوان مباحث “طبیعت – تربیت” مورد اشاره قرار می گیرد.


تاریخچه اولیه

رابطه مابین رفتار و عوامل ژنتیکی یا وراثت برای اولین بار به مطالعه یک دانشمند انگلیسی به اسم سر فرانسیس گالتون (Sir Francis Galton) (1822-1911) بر می گردد که برای اولین بار عبارت “طبیعت و تربیت” را مصطلح کرد.

گالتون خانواده های یک سری افراد مشهور را مورد مطالعه قرار داد و همانند پسر عموی خودش، چارلز داروین (Charles Darwin) به این نتیجه رسید که قدرت های ذهنی در خانواده ها شکل می گیرند.

گالتون اولین فردی بود که در مطالعات ژنتیکی خودش از دوقلوها استفاده کرد و پایه گذار تعداد زیادی از روش های آماری بود که حتی در حال حاضر هم مورد استفاده قرار می گیرند.

اولین مطالعه مربوط به ژنتیک رفتاری انسان در مورد هوش و بیماری روانی برای اولین بار در دهه 1920 صورت گرفت؛ در این دوره محیط زیست گرایی (نظریه ای که بیان می دارد رفتار در نتیجه یک سری عوامل غیرژنتیکی صورت می گیرد.

دقیقا مشابه تجربیات مختلف دوران کودکی) محبوب بود و بعد از این دوره بود که سوء استفاده دولت نازی آلمان از علم ژنتیک باعث شد که اثر ارثی به یک مفهوم زشت و نامناسبی تبدیل شود.

هر چند که در دهه های بعدی مطالعات ژنتیکی بر روی رفتار انسانی همچنان ادامه داشت، ولی در دهه 1970 یک دیدگاه متوازن در حوزه روان پزشکی مسلط شد که اهمیت طبیعت و همچنین تربیت را تایید می کرد.

در حوزه روان شناسی این اصلاحات در دهه 1980 صورت گرفت.

امروزه اکثر مطالعات مربوط به ژنتیک رفتاری بر روی شناسایی ژن های خاصی متمرکز است که بر روی ابعاد رفتاری (همانند شخصیت و هوش) و اختلالات (همانند اوتیسم، فزون کاری، افسردگی و اسکیزوفرنیا) تاثیر می گذارند.


روش های مطالعه

روش های ژنتیکی کمِّی برای تخمین تاثیر خالص عوامل ژنتیکی و محیطی بر روی تفاوت های فردی موجود در ویژگی های پیچیده (همانند ویژگی های رفتاری) به کار گرفته می شوند.

علاوه بر این، روش های ژنتیکی مولکولی برای شناسایی نقش ژن های خاص در تاثیرات ژنتیکی به کار گرفته می شوند. این تحقیقات هم بر روی انسان ها و هم بر روی حیوانات صورت می گیرند؛

با این وجود، مطالعاتی که از مدل های حیوانی استفاده می کنند در مقایسه با مطالعات صورت گرفته بر روی انسان اطلاعات دقیق تری را به دست می دهند، چرا که ژن ها و محیط ها به راحتی در محیط آزمایشگاهی قابل کنترل و دستکاری هستند.

منبع :کانون مشاوران ایران-ژنتیک (وراثت) رفتار



:: برچسب‌ها: ژنتیک , وراثت , ژنتیک (وراثت) رفتار ,
:: بازدید از این مطلب : 612
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اگر به مهمانی می روید، هیچ وقت از این قبیل جملات استفاده نکنید : به به چه غذایی بود خیلی وقت بود این قدر نخورده بودم ،به این می گن غذا،خونتون خیلی تمیزه انگار تازه رنگ شده از تمیزی … . این جملات جز درد سر چیزی برایتان ندارند.

خطر های تهدید کننده زناشویی
همیشه زندگی زن و شوهرها، از دور جالب است دقیقا مثل فیلمهای جنجالی و عاشقانه های سینما و تلویزیون .منظور از دور دیدن این است که مانند یک مربی یا مشاور یا یک فرد سومی به زندگی خود نگاه کنیم و در مورد رفتارهای خود و همسرمان قضاوت کنیم،آنها را تحلیل و بررسی کنیم.میدانیم زندگی ما با زندگی نسلهای گذشته تفاوت های زیادی دارد. باید بدانیم برای داشتن یک زندگی مشترک خوب و بدون مشکلات و همراه با آرامش باید هنر رفتار با همسر بیاموزیم.همه انسان ها دارای یک حساسیت هستند که در صورت نشانه گیری روی آن نقطه، ممکن است طرف مقابل عکس العمل شدیدی نشان دهد و مشکلات از همین جا آغاز شود. همه ی افراد حساسیت های متفاوتی دارند از قبیل ظاهر، تحصیلات ،خانواده و…

شاید همسر شما روی خانواده ی خود حساس است پس مدام نگویید: مادرت این را گفت ،خواهرت این کار را کرد ،من از این حرف پدرت ناراحت شدم و … اگر مسایل کوچک را نا دیده بگیرید با هم دعوایتان هم نمی شود.اگر این نقاط حساس را در همسرتان پیدا کنید و روی آنها فکوس نکنید حتما زندگی آسوده ای خواهید داشت .

آقایان
به طور کلی آقایان دو نقطه ی حساس دارند، اولی وضعیت مادی آنهاست و دیگری وضعیت جسمی که جنسی هم شاملش می شود.به عنوان مثال ، اگر شما دائم از وضعیت مالیتان شکایت کنید و وضعیت خوب و آسوده ی خواهر خود و زندگی بی نقص او را به رخ شوهر خود بکشید حتما در سر خوردگی او و از هم پاشیدگی زندگی خود نقش مهمی داشته اید.

مردها فکر می کنند هر چه وضعیت مالی بهتری داشته باشند و بازوی قوی تری و دارای تحرک جنسی بالاتری باشند، مردتر هستند که البته این تعجبی ندارد، آنها مانند اجدادشان باید از خانواده شان در مقابل خطر حیوانات وحشی، گرسنگی و … حفظ کنند پس در این موضوعات با آنها شوخی هم نکنید. مثلا مچ انداختن همسرتان با باجناق خود امری کاملا بیهوده است زیرا در صورت باخت هر کدام از طرفین ،درصد قطع رفت و آمد بسیار بالاست ،حتما به هر نحوی که شده آنها را منصرف کنید. هر انتقادی در این زمینه دارید با روانشناس خود مشورت کنید و به تنهایی تصمیم نگیرید.

شماره های تماس 01
بانوان
خانمی قرمه سبزی درست کرده بود، از قضا مثل همیشه جاافتاده و روغن دار نبو ، البته لازم به ذکر است که هیشه قورمه سبزی های خوبی درست میکرد.آقا خورد ولی از به به و چه چه همیشگی خبری نبود.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-خطر، زنانه و مردانه



:: برچسب‌ها: زندگی مشترک , تحرک جنسی , روانشناسی خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 556
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

شکست عشقی چیست؟
گاهی هم فشار دور و اطرافیان باعث می شود که تصمیم بگیرید دوباره به نامزد یا همسر سابقتان برگردید واشتباه خود را دوباره تکرار کنید. اگرجدا شدنتان در دوره نامزدی باشد، برگشتن به این رابطه اصلا کار ساده ای نیست. چون حتما اختلافات جدی بوده که باعث شده شما قید همه چیز را در همین اول رابطه بزنید و آینده شیرین خود را از دست بدهید و کار را به جدایی بکشانید. بنابراین در نظر داشته باشید که برگشتن به این رابطه را حتما یک مشاور خانواده باید تایید کند. باید پایه های اختلاف ریشه یابی شود و علت آن مشخص شود و راه حلهای آن مشخص شود تا ارزیابی شود. مهم ترین دلایل اختلافات را ذکر می کنیم تا در صورت مواجهه با آنها راه حلی برای آن داشته باشید.

شکست عشقی جبران می شود؟
اگر جزو کسانی هستید که تجربه یک عشق نافرجام را دارند، حتما احساس متفاوتی را نسبت به شریک سابق خود داشته اید. گاهی او را غیرقابل تحمل دانسته اید و گاهی هم به دلیل احساس گناه فکر کرده اید به اندازه کافی برای سازگاری با هم تلاش نکرده اید.

در خواستهای متفاوت
روانشناسان معتقدند انسان ها تنها برای پنج خواسته که ریشه در ذات آنها دارد، تلاش می کنند. نیاز به بقا، نیاز به عشق و محبت، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح.در زندگی مشترک افراد، این خواسته ها نقش مهمتری دارندو مشخص که اولویت آنها برای هر کس متفاوت است و هر کس به نحوی ارزش اولش چیزی به سلیقه خود است. پس متفاوت بودن این اولویت بندی ها باعث اختلافات می شود.درست است که سازگاری بین آنها سخت است اما اگر بخواهیم آسوده زندگی باید این اصول را با طرف مقابل خود نزدیک کنیم.

مهارت بیاموزید
متاسفانه اغلب افراد مهارت های زندگی را بلد نیستند و نمی توانند مشکلاتشان را حل کنند پس راحت ترین و بدترین راه را انتخاب می کنند .جدایی تنها کاری است که به ذهن آنها میرسد. در گذشته برای ازدواج اهمیت بیشتری قائل بودند و آن را ضروری می دانستند وطلاق نیز امری وحشتناک وغیر قابل باور بود و آنقدر قبیح بود که همه معتقد بودند باید با لباس سفید به خانه بخت رفت و با کفن سفید از خانه بیرون آمد اما الان نه ازدواج آنقدرمهم است و نه طلاق آنقدر امری زشت به حساب می اید.

وقتی دو طرف نمی توانند مسائل خود را حل کنند یعنی این مهارت را یاد نگرفتند که با یکدیگر چگونه رفتار کنند، به راحتی به طور موازی در کنار هم حرکت می کنند و بهترین راه را طلاق می دانند. حتما راههای ارتباطی درست و لازم را بیاموزید مهارتهای خود را کامل کنید تا یک آغاز دوباره ی درست داشته باشید.این بار عجله نکنید تا پایه و اساس اختلافات وناراحتی ها را کشف نکردید به فکر برگشت نباشید.شاید لازم باشد برخی کارها را با هم انجام دهید مثلا با هم به نزد روانپزشک بروید ،با هم مطالعه کنید ،با هم مهارت زندگی بیاموزید ودوباره بعد از انجام این کارها بررسی کنید که به نقطه عطف بازگشت رسیده اید یا خیر.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-شکست عشقی چیست؟



:: برچسب‌ها: شکست عشقی , طلاق , احساس گناه ,
:: بازدید از این مطلب : 684
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مفهوم‌هایی مثل شناخت، ادراک، توجه، تمرکز، احساسات، انگیزه، پدیده‌شناسی، شخصیت، کارکرد ذهن، روابط بین فردی، رفتار، خانواده و زمینه‌های دیگر را بررسی می‌کند.

روانشناسی چیست
روانشناس‌ها راه‌های گوناگون، روشی تجربی و علمی را جهت استنباط رابطه معلولی و علت و یا رابطه‌های دیگر همبستگی میان پدیده گوناگون روانشناسی را به کارمی‌گیرند.

در این جهان صنعتی، تدریجا فعالیت و حرفه‌ای پیدا نمی‌شود که به اندیشه و درک انسانی بستگی نداشته باشد، نتیجتا روانشناسی با سبک و معیار انسان مدرن پیوندی عمیق و ناگسستنی پیدا کرده است. علاوه بر این رشد تکنولوژی، علم و سطح رفاه عمومی، دلیلی شده تا انسان زمان بهتر و مفیدتری برای فکر و تمرکز داشته باشد. بر این اساس، مسائل، مشکلات و یک سری بیماری‌های نوظهور در بین ذهنیات و تفکر بشر پیدا می‌شود که احتیاج زیادی به درمان، راه‌حل و پیشگیری را چند برابر می‌کند، راه‌حلی که در این روزها طلایه‌دار آن روانشناسی است.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-علم روانشناسی



:: برچسب‌ها: انگیزه , روابط بین فردی , معیار انسان مدرن ,
:: بازدید از این مطلب : 635
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ویژگی تست خوشناسی رایگان مورد تایید
به ابن نکات توجه کنید:

۱- موقعی می‌توانید تستی را شروع کنید که سکوت و آرامش کافی داشته و بدانید که شخص یا چیزی برای شما ایجاد مزاحمت نمی‌کند و شما مطمئنا در وسط تست آن را قطع نمی‌کنید. چون هرگونه مزاحمتی می‌تواند برای تست شما نتیجه منفی داشته باشد.

۲- هیچ تستی محدودیت زمانی ندارد، لذا باید تمامی تست‌ها را پشت سر هم انجام دهید و فورا به سوال‌ها پاسخ دهید.

۳- اگر خواستید تست را شروع کنید، دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های آن را اول به دقت مطالعه کنید که کاملا بدانید تست شما در چه زمینه‌ای است و چه چیزی از شما می‌خواهد.

۴- همه سوال‌ها و موقعیت‌ها در شما اتفاق نخواهد افتاد. در این صورت تلاش کنید اثبات کنید که اگر روبروی چنین امری حضور داشتید چه کاری انجام می‌دادید و جوابی را علامت بزنید که از شما اهمیت بیشتری دارد.

۵- می‌توانید ۱۰ تست تحت هر ترتیبی که تمایل دارید جواب دهید. حدالامکان از تستی آغاز کنید که به نظرتان از همه جالب‌تر است. اگر بخواهید منحنی شخصیتتان را خودتان رسم کنید، به نتیجه تمام ۱۰ تست نیازمندید. صرفا در موقعی است که برای رسیدن به سطح‌های مختلف توسعه خصوصیاتتان یک نظریه به دست آورید.

۶- خوب در ذهن خود تصور کنید که تست‌ها فقط و فقط در زمانی معنی و مفهوم خواهند داشت که شما آنها را با صداقت کامل جواب دهید. اگر در تست‌ها تقلبی کنید، باید بدانید که با هیچ کس به جز خودتان تلقب نکرده‌اید.

۷- همه تست‌ها را یک بار و در یک نشست انجام ندهید. بعد از انجام دادن هر تست آنقدر خسته هستید که اصلا قادر نیستید خودتان را کاملا در چهارچوب ذهنی مناسب برای سوالات قرار دهید.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-تست خودشناسی



:: برچسب‌ها: تست خودشناسی , خودشناسی , چهارچوب ذهنی ,
:: بازدید از این مطلب : 572
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

همواره همه مسائل درخصوص شهر به امور بزرگسالان اختصاص دارد و کمتر به کودکان توجه می‌کنیم. در حالی که اگر شهر به مفهوم عام آن به خوبی برای کودکان آماده‌سازی شود، بسیاری از مشکلات موجود را که با آن مشکل داریم را می‌توان به مرور برطرف کرد. مسائلی مثل رفتارها و کرداهای اجتماعی که تاثیر بسزایی بر فضای ارتباطات انسانی جاری در یک شهر دارد، با تاکید بر جایگاه کودکان در شهر می‌تواند بهبود پیدا کند.

دیدگاه سعدی در مورد شهر کودکان
تا فرد بچه است می‌توان آینده او به عنوان یک شهروند و اجتماعش را ساخت. بنابراین نیاز زندگی کودکان در شهر باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. هم نیاز معنوی و هم نیاز مادی کودک در شهر خودنمایی می‌کند. در شهر ما یک فضا داریم به عنوان خانه که والدین در هر سطحی از امکانات اقتصادی – اجتماعی و محدودیت‌های موجود تلاش می‌کنند تا آن را در بهترین شکل ممکن برای کودکانشان آماده سازند.

مدرسه و مسیر رفت و آمد کودک
از سوی دیگر در شهرها با مدرسه سروکار داریم که آموزش کودکان را برعهده دارد و آن هم طبق مقررات خاص خود عمل می‌کند، اما در این بین چیزی که از دست ما برمی‌آید، پیوند و ارتباط بین این دو یعنی خانه و مدرسه است. ارتباط بین خانه و مدرسه از طریق راه‌ها اتفاق می‌افتد. خیابان‌ها، کوچه‌ها و دیگر معابر شهری بستر تحقق این ارتباط هستند. چه بسیار آموزش‌هایی که یک کودک در این دو فضا می‌آموزد و اینها برایش تبدیل به اولویت زندگی می‌شود. بله، بر همین اساس نیازهای روحی و روانی، حقوقی و حتی نیازهای جسمی کودکان این کتاب را نوشتم و در سال ۱۳۸۸ جایزه کتاب برتر پژوهش‌های نو در عرصه مدیریت شهری را به خودش اختصاص داد.

ارتباط کودک با شهر
در ارتباط با کودک اگر ما خودمان را در جای کودک قرار دهیم، فقط به حقوق خودمان به عنوان بزرگسال توجه نخواهیم کرد و با توجه بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت. در چنین حالتی است که می‌توان یک کودک سالم و در نتیجه یک شهروند کامل برای آینده تربیت کنیم و این زماین به دست می‌آید که به بازی، شخصیت و روح و روان وی اهمیت بدهیم. مسائلی مثل آزادی درست کودک در شهر، ایمنی کودک در شهر نکاتی هستند که سازنده هستند. در این بین با طرح گزاره‌هایی مثل اینکه چه نیازی هست که والدین در شهرهای بزرگ کودکان خود را به مدرسه برسانند؟

زندگی کودکان در شهرهای بزرگ
بدیهی است که برای رسیدن به نتایج موثر باید به مقایسه پرداخت و من هم وضعیت زندگی کودکان در شهرهای بزرگ دنیا را مورد بررسی قرار دادم. از جمله کانادا، انگلستان و آلمان را مورد توجه قرار دادم، اینکه روند در شهرهای این کشورها به چه صورتی است. نقش سازمان‌های هم‌سو مثل شهرداری‌ها و آموزش و پرورش در آماده‌سازی شهرها برای کودکان تعیین‌کننده است.

خلاقیت کودک و محیط سکونت
یک مثلی داریم که می‌گوید چنانچه پرورشم می‌دهند، می‌رویم. کودک مثل گیاهی است که هر طوری که پرورش داده شود، تربیت می‌شود. بنابراین ما اگر بخواهیم فرزندانی داشته باشیم که در آینده کمترین مشکلات را داشته باشند، باید شخصیت‌دهی را از کودکی درباره آنها آغاز کنیم. یعنی اینکه رفاه اجتماعی را برای وی فراهم کنیم. عوامل موثر در بالندگی و رشد سالم یک کودک ارتباط مستقیمی با عالم خلقت دارد.

یعنی اینکه شرایط زندگی در شهر را مبتنی بر محیط طبیعی ایجاد کنیم. ارتباطات شهری بدون توجه به محیط زیست معنی ندارد. ارتباط بین آب و خاک و هوا است که به حیات شکل می‌دهد و اگر در شهر کودک را با محیط زیست پیوند بدهیم، بسیار سازنده است. یکی از موارد این است که ارتباطش با عالم خلقتش برقرار باشد. یعنی اینکه شهری بسازیم که خشک و بی‌روح باشد و از طبیعت فاصله داشته باشد. کودک باید طبیعت را در درون شهر ببیند و این‌طور نباشد که درختان و حیوانات را فقط در کتاب‌ها ببیند، بلکه خود آنها را ببیند. خلاقیت کودک زمانی شکوفا می‌شود که محیط پاسخ‌دهنده‌ای برای نیازها و سوالاتی که مطرح می‌کند، وجود داشته با شد.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-آماده‌سازی شهر برای کودکان جهت رشد و ارتقای آنها



:: برچسب‌ها: شکل گیری ساختار فکری , شهرسازی , مدیریت شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 633
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اگر گاهی اوقات بیشتر دقت کرده و گوشمان را تیزتر کرده باشیم، بارها از بعضی از محصلان شنیده‌ایم که به یکدیگر می‌گویند: مدیونی اگر فردا به من نرسانی! فصل دو و سه را من می‌خوانم، یک و چهار را تو بخوان! فرمول‌ها با من، اثباتی‌ها با تو! حواست به سرفه‌های من باشد، تا شنیدی کتاب را باز کن! یک ساعت اول را صبر می‌کنیم بعد برگه‌ها را عوض می‌کنیم. نکند زود بلند شوی بروی‌ها… این جمله‌ها خیلی آشنا هستند؛ حتی برای کسانی که مدت‌هاست از درس و امتحان فاصله گرفته‌اند.

نمی‌دانم چه حکمتی در آنها وجود دارد که بیشتر از آن که آدم را به یاد روزهای پراضطراب امتحان بیندازند، لبخند بر لب آدم می‌آورند. امروزه اما دو کلمه آزمون و تقلب تبدیل به جفت جدا‌ناپذیری شده‌اند که با شنیدن و تفکر در آنها هر روز بیشتر از قبل یادمان می‌افتد که تا چه حد از خود و خواسته‌هایمان فاصله گرفته‌ایم…

تقلب چیست و راهکارها مقابله
هرگز انگشتم را توی سر پیچ لامپ فرو نخواهم کرد، چون برق‌گرفتگی درد دارد. وقتی به این آگاهی رسیدم که یک سکه یک ریالی را توی سرپیچ بدون لامپ یک آباژور انداختم. امروز به این حرکت یک کودک شش ساله کنجکاوی می‌گویند، اما آن موقع اسمش شیطنت بود و مستوجب تنبیه. بعید می‌دانم شما یک ریالی دیده باشید، سکه‌ای بود به اندازه همین سکه‌های ۱۰۰ تومانی امروز و امیدوارم سکه ۱۰۰ تومانی دیده باشید، چون خودم خیلی وقت است که هیچ سکه‌ای ندیده‌ام. داشتم تعریف می‌کردم، مشغول کنجکاوی بودم و یک سکه یک ریالی را توی سرپیچ لامپ یک آباژور انداختم که رفت و ته سرپیچ نشست.

در شش سالگی می‌دانستم که سکه یک ریالی ارزش دارد و می‌توان با آن چیزکی خرید، در نتیجه انگشتم را توی سرپیچ فرو کردم تا سکه را بیرون بکشم… به محض این‌که انگشتم با سکه تماس پیدا کرد با جریان برق آشنا شدم که مثل روح خبیثی می‌خواست به زور وارد بدن من شود و راه خود را با گاز گرفتن و دست‌وپازدن باز می‌کرد… روح خبیث تا شانه‌ام بالا آمده بود که لگد زد و به عقب پرتم کرد.

کنجکاوی یا تقلب
بزرگ‌ترها اسم کنجکاوی من را «حماقت» گذاشتند، اما به نظر من اسم درستش «تجربه» بود، حماقت را آنها مرتکب شده بودند که سرپیچ را بدون لامپ رها کردند تا کنجکاوی من تحریک شود. به هر حال، بعد از این تجربه دردناک هیچ‌وقت دستم را توی سرپیچ خالی لامپ فرو نکردم.

می‌دانید فرق یک آدم میانسال، مثل من، با یک پسر یا دختر جوان فقط در تعداد تجربه‌هایی است که دارند، آدم میانسال زمان بیشتری برای ارتکاب حماقت در اختیار داشته و امروز صاحب تجربه بیشتری است.

وقتی من از تجربه‌هایم می‌نویسم، بعضی فکر می‌کنند از موضع آدمی که همه چیز می‌داند حرف می‌زنم و این یک سوءتفاهم بزرگ است. اتفاقا من از جمله معدود شهروندانی هستم که بدون فشار و اجبار اعتراف می‌کنند که هیچ نمی‌دانند. در جواب آنها که می‌پرسند «آخرش چی می‌شه؟» جواب می‌دهم «نمی‌دانم»، در جواب همسرم که می‌پرسد «حالا چه‌کار کنیم؟» جواب می‌دهم «من چه می‌دونم!»، حتی برای ساده‌ترین سوال‌ها از قبیل امشب شام چی بخوریم پاسخی ندارم، می‌گویم نمی‌دانم.

از تکنولوژی هیچ نمی‌دانم، از کارهای فنی هم سررشته‌ای ندارم، همین تازگی توانسته‌ام یاد بگیرم که چطور تلویزیون و ملحقات آن را با دستگاه کنترل از راه دور روشن و خاموش کنم و این بزرگ‌ترین دستاوردی بوده که در حوزه فن‌آوری داشته‌ام. در دانشگاه معماری خوانده‌ام، اما هنر قیروگونی‌کردن پی ساختمان را یاد نگرفتم، بس‌که بی‌استعداد هستم. اطلاعاتم در محدوده هنرهای تجسمی کم است. طراحی خوب را از بد تشخیص می‌دهم، اما چیز زیادی از نقاشی نمی‌دانم، مخصوصا نسل جدید نقاش‌ها را بعد از دیوید هاکنی و لوسین فروید نمی‌شناسم و خیلی کمتر از آن درباره تئاتر و سینما و ادبیات و موسیقی می‌دانم…

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-جلوگیری از تقلب در بین فرزندان محصل



:: برچسب‌ها: تقلب , دانش آموزان تنبل , کنجکاوی ,
:: بازدید از این مطلب : 607
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 مرداد 1399 | نظرات ()