نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تصورش را بکنید، بودایی‌ها و هندی‌هایی که روزه می‌گیرند! افطاری با آن قاشقک‌های چوبی باید خیلی عجیب باشد. جالب است بدانید روزه تنها به پیروان ادیان الهی محدود نمی‌شود. خیلی از آیین‌های غیرالهی نیز روزه و ریاضت‌های جسمی مخصوصی را برای تزکیه روح و جسم بر پیروانشان واجب کرده‌اند. روزه حتی در ادیان الهی پیش از اسلام نیز وجود داشته است و از جمله عبادات دینی است که پیدایشش را با هبوط آدم و حوا به زمین هم‌زمان دانسته‌اند. در این مقاله گشت و گذاری داشته‌ایم به ادیان مختلف و آداب و رسوم روزه‌داری‌شان:

مسیحیت

خانم ایلبریت بَکوَس از جوانان موسسه گفت‌وگوی ادیان است و با محبت و حوصله تمام از آداب و اعمال روزه آشوریان مسیحی برایمان می‌گوید: آداب و اعمال روزه میان مسیحیان شرق آشوری و کاتولیک‌ها به این صورت است که ۲۵ روز قبل از کریسمس و ۵۰ روز قبل از عید پاک را پرهیز غذایی داریم. به این ترتیب که از خوردن گوشت و هر فرآورده حیوانی از قبیل لبنیات، تخم‌مرغ و عسل و… پرهیز می‌کنیم.

روزهای چهارشنبه و جمعه هر هفته نیز پرهیز غذایی داریم. یک دوره سه روزه به نام روزه نینوا نیز داریم که بیشتر جنبه ملی – مذهبی دارد و در این سه روز از غروب آفتاب تا غروب آفتاب لب به غذا نمی‌زنیم. و یکی از دلایل گیاه‌خواری‌مان هم این است که در دین ما طبیعت انسان همواره گیاه‌خوار بوده و روزه مبنایی قرار گرفته تا انسان به اصل و طبیعت خودش روی بیاورد. البته ناگفته نماند که آداب روزه‌داری میان مسیحیان ارمنی و فرقه‌های مختلف مسیحی شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد.

بودیسم

در آیین بودا، روزه به معنای خودداری از خوردن غذاهای جامد است، ولی استفاده از برخی مایعات مانعی ندارد. روزه بوداییان شیوه‌ای برای پاک‌سازی شمرده می‌شود. امروزه مردم عامی بودایی هر ماه چهار بار روزه داشته و به گناهان خود اقرار می‌کنند و در سالروز فوت بودا مدت پنج روز از خوردن گوشت خودداری می‌کنند.

هندو

هندوئیسم یکی ازقدیمی‌ترین آیین‌ها و روزه‌داری جزء لاینفک دینشان است. پیروان این آیین انواع روزه‌داری را با توجه به آداب و رسوم محلی و عقاید شخصی تجربه می‌کنند. روزه‌داری هندوها در جشن‌های دینی و روزهای ماه جدید بسیار مرسوم است. زنان متأهل هندی برای رفاه، موفقیت و طول عمر همسرانشان روزه می‌گیرند که این روزه با رؤیت ماه توسط زنان بعد از غروب افطار می‌شود.

شیوه‌های روزه‌داری نیز روش‌های متنوعی را شامل می‌شود. به‌طور مثال اگر فرد بسیار مؤمن باشد، غروب روز پیش از روزه‌داری از هیچ نوع غذا یا آبی استفاده نمی‌کند که این امر تا ۴۸ دقیقه پس از طلوع آفتاب روز پس از آن ادامه دارد.

زرتشتیان

سیما آذرمهر از دیگر جوانان مؤسسه گفت‌وگوی ادیان، از آداب و رسوم دینشان این‌طور برایمان می‌گوید: راستش را بخواهید در دین زرتشت روزه را به آن معنای خاص نداریم، ولی در گاه‌شماری ما هر روز اسم مشخصی دارد و ما در چهار روز هر ماه (روزهای وهمن، ماه، گوش و رام) روزه می‌گیریم و از خوردن گوشت خودداری می‌کنیم. در این روزها که به روزهای نبر معروف هستند، سر هیچ حیوانی بریده نمی‌شود و خونی ریخته نمی‌شود، چرا که با قربانی کردن مخالفت داریم.

جشن بهمنگان یا بهمنجنه که روز بهمن از ماه بهمن برگزار می‌شود نیز از جمله روزهایی است که زرتشتیان آن را روزه می‌گیرند و گاه برخی روزه‌شان را تا پایان بهمن ماه ادامه می‌دهند.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-روزه گرفتن در ادیان مختلف



:: برچسب‌ها: روزه گرفتن در ادیان مختلف , روزه گرفتن , انواع روزه داری ,
:: بازدید از این مطلب : 668
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اولین تلاش‌ها در جهت ساخت بمب اتمی در آلمان نازی آغاز شد. در این دوران، شیمی‌دانی به نام پل هارتک از اساتید دانشگاه هامبورگ به توان بالقوه نیروی اتمی برای کاربردهای نظامی پی برد. او در ۲۴ فوریه ۱۹۳۹ امکان استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان یک سلاح با توان تخریبی نامحدود را طی نامه‌ای به وزارت جنگ در برلین اطلاع داد. به‌دنبال این امر گروهی برای تحقیق در این رابطه تشکیل شد و وارنر هایزنبرگ فیزیک‌دان برجسته آلمانی به طور غیر رسمی سرپرست تیم تحقیقاتی آلمان برای ساخت بمب هسته‌ای شد.

در همین زمان، آلبرت انیشتین طی نامه معروف خود به روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا خطر دستیابی آلمان به تولید بمب اتمی را گوشزد کرد. متعاقب این اخطار روزولت دستور ایجاد پروژه منهتن با هدف تحقیق در این رابطه و تولید بمب اتمی را با همکاری کشور انگلستان صادر کرد. برای این پروژه تاسیساتی در لوس آلاموس در ایالت نیومکزیکو، اوک ریج ایالت تنسی و همفورد ایالت واشنگتن به کار گرفته شدند و تیمی از برجسته‌ترین دانشمندان آن دوران به استخدام این پروژه در آمدند. محققان آلمانی هرگز موفق به طراحی و ساخت بمب اتمی نشدند. اما تیم آمریکایی به سرپرستی فیزیکدان برجسته، جی آر اوپنهایمر موفق به ساخت عملی اولین بمب هسته‌ای بود که در ۱۶ جولای ۱۹۴۵ در ناحیه‌ای موسوم به ترینیتی در نیومکزیکو آزمایش شد.

به فاصله کوتاهی در ششم اوت ۱۹۴۵، بمب‌افکن اسکادران ۵۰۹ نیروی هوایی آمریکا موسوم به Enola Gay (که اکنون در موزه‌ای در واشنگتن نگه‌داری می‌شود)، از پایگاهی در جنوب اقیانوس آرام به پرواز در آمد و در ساعت ۸:۱۵ به وقت محلی، بمب موسوم به پسرک را بر شهر هیروشیما منفجر کرد. این بمب که در طراحی آن از ۶۴ کیلوگرم اورانیوم استفاده شده بود، از ارتفاع ۹۶۰۰ متری رها شد و در ارتفاع ۵۷۶ متری سطح زمین با شدتی معادل با انفجار ۱۵ هزار تن TNT منفجر شد. مجموع تلفات اولیه و کشته‌شدگان ناشی از عوارض این انفجار را بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر تخمین می‌زنند. سه روز بعد در ۹ اوت انفجار بمب مرد چاق در شهر ناگازاکی موجب مرگ ۷۴ هزار نفر دیگر شد. این بمب که از پلوتونیوم استفاده می‌کرد، انفجاری به شدت ۲۱ کیلوتن TNT ایجاد کرد. بمب دیگری نیز در پروژه منهتن تولید شده بود که هرگز از آن استفاده نشد.

دُرناهای کاغذی

همه ساله مردم صلح‌دوست جهان با درست کردن درناهای کاغذی و فرستادن آن به مرکز ساداکو در پارک یادمان صلح شهر هیروشیما، همدردی خود را با قربانیان بمباران و انزجار خود را از کاربرد و گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام می‌کنند.

مجسمه ساداکو در این پارک به یاد دختر ۱۲ ساله‌ای به نام ساداکو ساساکی برپا شده که پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمد، ولی در اثر تشعشعات رادیواکتیو باقی‌مانده از انفجار، دچار سرطان خون شد و درگذشت. بر اساس افسانه‌های ژاپنی، اگر کسی هزار دُرنای کاغذی درست کند، یکی از آرزوهایش برآورده می‌شود. ساداکو در حالی که در بیمارستان بستری بود، با تشویق دوستانش و کمک برادرش شروع به ساختن درناهای کاغذی کرد، اما پس از ساخت ۶۴۴ درنا درگذشت. در سال ۱۹۶۵ میلادی، از مجسمه ساداکو در حالی که درنایی طلایی در دست دارد، در پارک صلح هیروشما پرده‌برداری شد.

ساداکو ساساکی روی درنایش می‌نوشت: من صلح را روی بال تو می‌نویسم تا تو به همه جهان پرواز کنی.

نکاتی در مورد بمب اتمی

– منطقه انفجار بمب‌های هسته‌ای به پنج قسمت تقسیم می‌شود:۱- منطقه تبخیر ۲- منطقه تخریب کلی ۳- منطقه آسیب شدید گرمایی ۴- منطقه آسیب شدید انفجاری ۵- منطقه آسیب شدید باد و آتش. در منطقه تبخیر درجه حرارتی معادل سیصد میلیون درجه سانتی‌گراد به‌وجود می‌آید و هر چیزی، از فلز گرفته تا انسان و حیوان، در این درجه حرارت آتش نمی‌گیرد، بلکه بخار می‌شود.

– آثار زیانبار این انفجار حتی تا شعاع ۵۰ کیلومتری وجود دارد و موج انفجار آن که حامل انرژی زیادی است، می‌تواند میلیون‌ها دلار تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نظیر ماهواره‌ها و یا سیستم‌های مخابراتی را به مشتی آهن پاره تبدیل کند و همه آنها را از کار بیندازد.

– اینها همه آثار ظاهری و فوری بمب‌های هسته‌ای است. پس از انفجار تا سال‌های طولانی تشعشعات زیانبار رادیواکتیو مانع ادامه حیات موجودات زنده در محل‌های نزدیک به انفجار می‌شود.

– پرتو رادیو اکتیو از پرتوهای آلفا، بتا، گاما و تابش نوترونی تشکیل شده است. نوع آلفای آن بسیار خطرناک است، ولی توان نفوذ اندکی دارد. این پرتو در بافت زنده تنها کمتر از ۱۰۰ میکرون نفوذ می‌کند، اما برای آن ویرانگر است.

– پرتو گاما از دیوار و سنگ نیز عبور می‌کند. هر ۹ میلی‌متر سرب یا هر ۲۵ متر هوا شدت تابش آن را نصف می‌کند. این پرتو نیز با توجه به فرکانس بسیار بالا، انرژی زیادی دارد که اگر به بدن انسان برخورد کند، از ساختار سلولی آن عبور کرده و در مسیر حرکت خود باعث تخریب ماده دزوکسی ریبو نوکلوئیک اسید یا همان DNA شده و سرانجام زمینه را برای پیدایش انواع سرطان‌ها، سندرم‌ها و نقایص غیرقابل درمان دیگر فراهم می‌کند وحتی این نقایص به نسل‌های آینده نیز منتقل خواهد شد. برای جلوگیری از نفوذ تابش گاما به حدود ۱۰ سانتی‌متر دیواره سربی نیاز است.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-چقدر حقوق مردم مهم است؟



:: برچسب‌ها: حقوق مردم , حقوق اساسی , مهم بودن حقوق مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 682
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اغلب نوجوانان با افسردگی شدید در مورد خودکشی فکر کرده، صحبت نموده یا با اقدامات برای نشان دادن خودکشی جلب توجه می کنند . اما تعداد هشدار دهنده و فزاینده تلاش های موفقیت امیز خودکشی باعث گردیدند تا تفکرات یا رفتار های خودکشی همیشه بسیار جدی گرفته شوند .

افسردگی یا اختلال روانی دیگر برای بخش عمده نوجوانان متمایل به خودکشی نقش ابتدایی ایفاء می کند. همچنین در نوجوانان افسرده که از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنند، ریسک خودکشی حتی بیشتر می باشد. به دلیل خطر بسیار جدی خودکشی برای نوجوانانی که افسرده می شوند، همیسه بایستی به طور نزدیک نشانه های تفکرات یا رفتار متمایل به خودکشی مورد توجه قرار گیرند.

علائم افسردگی نوجوانی

نشانه های هشدار خودکشی در نوجوانان افسرده

صحبت کردن یا شوخی کردن در مورد اقدام به خودکشی
گفتن جملاتی شبیه ” بهتر بود می مردم ” ، ” امیدوارم برای همیشه محو شوم ” یا ” هیچ راهی وجود ندارد” .
حرف زدن در مورد مرگ با دید عاطفی به مرگ نگاه کردن ( اگر مرده بودم ، ممکن بود مردم مرا بیشتر دوست داشتند )
نوشتن داستان ها و شعر هایی در مورد مرگ ، مردن یا خودکشی
انجام رفتار بی باکانه یا تصادفات زیاد با جراحت
بخشیدن دارایی های ارزشمند
خداحافظی با دوستان و خانواده همانند دیدار پایانی
جستجو برای یافتن سلاح ، داروها یا دیگر روش های کشتن خودشان

 

منبع : کودک و نوجوان-نشانه های هشدار خودکشی در نوجوانان



:: برچسب‌ها: افسردگی نوجوان , خودکشی نوجوان , مشاوره نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 661
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بسیاری از والدین، دوباره گلو درد، عفونت گوش میانی، جایگزینی اجسام خارجی در بینی و بزرگی لوزه سوم که در کودکان بسیار شایع است، سوالاتی دارند که با ارائه مطلب زیر کوشیده‌ایم پاسخگویشان باشیم.

گلودرد حاد چرکی

این نوع گلودرد، عفونت حاد حلق و لوزه است که می‌تواند به وسیله میکروب‌های مختلفی به وجود آید. انتشار عفونت، به وسیله قطرات بزاق و تماس نزدیک صورت می‌گیرد. شایع‌ترین سن بروز بیماری ۷ -۴ سالگی است.

علائم

بیماری در کودکان بزرگ‌تر، به صورت ناگهانی، با تب و لرز و گلودرد آغاز می‌شود. تب ممکن است به ۳۹ درجه سانتیگراد یا بیش‌تر هم برسد. گلودرد، با قورت دادن آب دهان و خوردن غذا، تشدید می‌شود. در کودکان کوچک‌تر، بیماری به صورت تدریجی شروع می‌شود و در این گروه سنی، ممکن است به صورت امتناع از خوردن غذا بروز کند. بی‌حالی، بی‌اشتهایی، سردرد، درد در عضلات و مفاصل، گوش درد، بوی بد دهان و خشکی دهان، از سایر علائم بیماری است. اگر به داخل دهان نگاه کنیم، زبان، باردار و سفید رنگ است. لوزه‌ها متورم محتقن شده است و در سطح آن‌ها، تکه‌های سفید رنگ چرک دیده می‌شود. در گردن نیز ممکن است توده‌هایی وجود داشته باشد که با فشاردادن آن‌ها، کودک احساس درد می‌کند.

عوارض

در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، عوارض بیماری ممکن است ظاهر شود. این عوارض به دو دسته چرکی، شامل آبسه اطراف لوزه، سینوزیت، عفونت حاد چرکی گوش میانی و به ندرت عفونت پرده‌های مغز (مننژیت) و غیرچرکی شامل تب رماتیسمی و التهاب حاد کلیه، تقسیم می شود.

درمان

۱- باید کودک را مجبور کرد در بستر خود به استراحت بپردازد.

۲- خوراندن مایعات فراوان به بیمار، مفید است. بلع مایعات سرد برای کودک راحت‌تر است.

۳- در کودکان بزرگ‌تر، می‌توان با قرقره محلول نمکی گرم، گلودرد را کاهش داد. برای درست کردن این محلول، یک سوم قاش چایخوری نمک طعام را در یک لیوان آب گرم حل کنید. قرقره، باید تا دو ساعت یک بار، تا زمانی که کودک بیدار است، انجام شود.

۴- تنفس هوای مرطوب در کودکان کوچک‌تر که نمی‌توانند قرقره کنند، می‌تواند همان اثر قرقره را داشته باشد.

۵- داروهای تب‌بر و ضد درد از قبیل استامینوفن یا آسپیرین بچه، به کودک داده شود که باید زیر نظر پزشک باشد. علاوه بر این، در صورت بروز تب بالا، پاشویه موثر است. برای این منظور، یک حوله را در آبی که درجه حرارتش دو تا سه درجه از حرارت بدن کمتر است، خیس می‌کنیم و آن را روی شکم و ران‌های کودک می‌اندازیم. این عمل را باید تا پایین آمدن تب تکرار کرد.(مشاور کودکان آنلاین)

۶- در درمان گلودرد چرکی، مصرف آنتی‌بیوتیک ضروری است، اما باید تحت نظر پزشک باشد. دوره درمانی حداقل ده روز است. سعی کنید هیچگاه کاری را به صورت اختیاری و با تصمیم و نظر خود انجام ندهید و حتما با دکتر در تماس باشید.

پیشگیری

با رعایت بهداشت و تغذیه مناسب کودک می‌توان تا حدود زیادی از بروز بیماری‌های عفونی، از جمله گلودرد حاد چرکی جلوگیری کرد. بهتر است بدانید که در صورت بروز عفونت لوزه، به صورت مکرر، باید به فکر بیماری‌های زمینه‌ای نظیر عفونت مزمن لوزه‌ها بود و بدانید که این نکات را نباید سرسری و ساده انگاشت.

عفونت حاد چرکی گوش میانی

هجوم میکروب‌های چرک‌زا به لایه‌ای مخاطی گوش میانی و در نتیجه، ایجاد عفونت حاد و چرک در این ناحیه را «عفونت حاد چرکی گوش میانی» گویند. این بیماری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دوران کودکی است. بیش‌تر از همه، شیرخواران به این بیماری مبتلا می‌شوند و شایع‌ترین سن بروز آن دوسالگی است. عفونت حاد چرکی گوش میانی، تا سن ۷ سالگی (یعنی پیش از ورود به دبستان) نیز شایع است، اما بعد از این سن، به سرعت از شیوع آن کاسته می‌شود. این بیماری در طبقات پایین از نظر اجتماعی و اقتصادی، شایع‌تر است.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-مشاوره کودک آنلاین:کودکان؛ گوش – حلق – بینی



:: برچسب‌ها: درمان گلو درد در کودکان , مصرف آنتی بیوتیک در کودکان , مشاوره کودک آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 643
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

به عنوان مقدمه یادآوری این نکته ضروری به نظر می‌رسد که از نظر پزشکی، زهر یا سم به موادی اطلاق می‌شود که با ورود به بدن، اختلالات و عوارضی را سبب می‌شود که به رنج و درد وحتی مرگ فرد مسموم منجر می‌گردد. از این رو اصطلاحاتی از قبیل مسمومیت با آب یا مسمومیت داخلی و مسمومیت آبستنی، به همان اندازه که از نظر پزشکان آشنا و قابل درک است، نزد غیرپزشکان، ناآشنا و شگفت‌انگیز جلوه می‌کند.

در حقیقت از دید پزشک، تفاوت بین یک ماده غذایی و دارویی و سمی، گاهی فقط تفاوت در مقدار آن است. مثلا ویتامین D برای رشد استخوان‌ها و متابولسیم کلسیم در بدن ضروری است و با این نگاه یک «غذا» محسوب می‌شود. از سوی دیگر با مقادیرزیادتر، برای درمان بعضی بیماری‌ها مثل اختلال جذب کلسیم توسط پزشک تجویز می‌شود که در این صورت یک «دارو» به حساب می‌آید، اما اگر با مقداری بیش از حد لازم برای بدن به شخص داده شود، موجب اختلالاتی می‌شود که به عنوان «بیماری» شناخته می‌شود و در این صورت، همین ماده یک «سم» به حساب می‌آید و بیماری ایجاد شده را می‌توان «مسمومیت با ویتامین D» نامید.

با این مقدمه درمی‌یابیم تعداد سمومی که می‌توانند بدن را مورد آزار قرار دهند، بسیار زیاد و متجاوز از صدها هزار ماده شیمیایی است که تقریبا شامل همه داروها، مواد شیمیایی و صنعتی، گیاهان، جانوران سمی و غذاها می‌شود و در حال حاضر به علت وسعت دامنه سم‌شناسی، این دانش از شاخه‌های مهم پزشکی به شمار می‌رود. مسمومیت‌های شغلی، مسمومیت‌های عمدی که به قصد خودکشی و اغلب به وسیله بیماران روانی ایجاد می‌شود، مسمومیت‌های جنایی که به ندرت برای کشتن دیگران مورد استفاده جانیان قرار می‌گیرد، مسمومیت‌های اتفاقی مثلا ناآگاهی از سمی بودن یک غذا (مثلا قارچ سمی) و اشتباه درمصرف دارو و بیش از حد مصرف کردن دارو، موارد عمده‌ای هستند که تحت درمان پزشک سم‌شناس قرار می‌گیرد.

مسمومیت در کودکان، اغلب اتفاقی است و بیشتر این موارد به وسیله موادی است که در محیط خانه یافت می‌شود و طفل از ماهیت خطرناک و سمی آن آگاه نیست. درکشور ما، به ویژه در روستاهای کشور، مسمومیت با منواکسید کربن (زغال گرفتگی) هنوز هم سالانه تعداد زیادی از اطفال معصوم را به کام مرگ می‌کشاند. مسمومیت به علت خوردن بادام تلخ، سیگار، گیاهان سمی و غذاهای فاسد نیز در کودکان چندان نادرنیست.

بلع مواد سوزاننده مثل آب ژاول (که درمنازل به عنوان ماده سفیدکننده پارچه‌ها مورد استعمال قرار می‌گیرد) نیز از مواردی است که کودکان را راهی بیمارستان می‌کند.

در بخش کودکان بیمارستان لقمان حکیم که به عنوان یک مرکز مسمومیت، دارای سابقه طولانی است و روزانه به طور متوسط ۱۰- ۸ کودک مسموم می‌پذیرد، در یک مطالعه آماری که روی ۳۴۱۶ کودک انجام شد، در ۱۱۵۰ مورد علت مسمومیت «نفت» بوده است. در یک کنفرانس پزشکی در سال ۱۳۶۹ در همین بیمارستان گزارش شد که از ۳۴۶۳ مورد مسمومیت با نفت که طی ۵ سال به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، ۳۱۳ مورد به علت وخامت حالشان بستری شده‌اند و بقیه به صورت سرپایی مداوا گردیده‌اند و از میان افرادی بستری ۱۷ تن جان سپرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که کودکان بی‌گناه ما مثل والدین خویش و بسیاری از هم‌نوعان سیاست‌پیشه، به خاطرنفت دچار رنج و زحمت شد‌ه‌اند! و داستان نفت، نه تنها در میان محافل سیاسی و اقتصادی جهان و مردم کوچه و بازار – که در سرمای زمستان در انتظار اعلام کوپن دریافت نفت هستند – بلکه در محافل بیمارستانی نیز طرفدار دارد!

در کشورهایی که از نفت سفید به عنوان سوخت استفاده می‌شود (مثل بسیاری از نقاط کشور خودمان)، به خصوص در زمستان، وجود نفت در خانه‌ها الزامی است و به هنگام کمیابی نفت، در تابستان باید آن را تدارک دید و برای زمستان بعد ذخیره کرد. توصیه می‌شود که پدران و مادران این ماده نازنین را در جایی که معمولا مواد غذایی نگه‌داری می‌شود – مثل بطری‌های نوشابه – نریزند و در دسترس اطفال قرار ندهند، زیرا تجربه به ما نشان داده است که معمولا مصیبت زمانی روی می‌دهد که کودک، نفت را به جای آب از کاسه یا بطری نوشیده است. باید این نکته را در نظر داشت که ۶۰ درصد مراجعین مسمومیت با نفت، در سنین یک تا سه سالگی به سر می‌برند. ریختن هرنوع ماده سمی مایع در شیشه‌های مواد غذایی، کاری ناشایست و خطرناک است و چه بسا ممکن است بقایای ماده سمی در ظروف، در کودکان یا بزرگسالان ایجاد مسمومیت کند.

باید توجه داشت که کودک در ۳-۱ سالگی هر چیزی را که به دستش برسد، به دهان می‌برد؛ پس در دسترس قرار دادن مواد مسموم کننده، واقعا خطرناک است. قرص‌ها و کپسول‌های الوان که بعضی پوشش شیرینی دارند، ممکن است برای کودکان با آب‌نبات اشتباه شود. الکل صنعتی، آب ژاول، سموم حشره‌کش و نفت، اگر در بطری نوشابه ریخته شود، بعید نیست توسط کودک نوشیده شود. به پدران و مادران توصیه می‌شود که داروها را در قفسه‌های قفل دار و جایی بلندتر از دسترس کودکان قرار دهند. یک اشتباه شایع این است که بعضی می‌پندارند داروهای تقویتی خطر جدی ندارند، اما همیشه اینطور نیست. خطر بلع قرص‌های آهن (داورهای خونساز) به مراتب از داروهای خواب‌آور بیشتر است. مسمومیت با قرص «ورونال» که نام آن از «ورا» (شهری که رمئو و ژولیت در آن به خواب ابدی رفته‌اند) گرفته شده است. مرگ و میری حدود یک چهارم درصد و مسمومیت با قرص آهن حدود هشت درصد است و به این ترتیب، اگر آمار مرگ مسمومین با نفت را در نظر بگیریم، می‌بینیم این مسمومیت، بیشتر از نظر شیوع اهمیت دارد تا از نظر میزان مرگ و میر و شاید مرگ و میرهای سیاست‌های نفتی خیلی بیش از مسمومیت با آن باشد.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایرانشاوره کودک تلفنی :کودک و نفت



:: برچسب‌ها: مسمومیت کودک , کودک و نفت , مشاوره کودک تلفنی ,
:: بازدید از این مطلب : 626
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

زمانی که با نوجوان در مورد مسائل جنسی و رفتارهای جنسی صحبت می کنید، در واقع دارید درمورد روابط، محدودیت ها، سلامت، اخلاقیات، و ارزش ها صحبت می کنید.

تغییراتی که در گذار از کودکی به بزرگسالی رخ می دهند دوره ای از زندگی مملو از خطر را در جامعه برای نوجوان رقم می زنند. از همان سال های ابتدایی زندگی، کودکان در معرض برنامه های تلویزیونی و فیلم های مختلف قرار می گیرند که همواره این پیام را به بیننده منتقل می سازند که داشتن جاذبه ی جنسی یک ویژگی ضروری است که هر فرد باید تا حد ممکن در پی بدست آوردن آن باشد. نوجوانان در معرض خطر قرار دارند، نه تنها از بیماری هایی چون ایدز و دیگر بیماری های مقاربتی، بلکه این تبلیغات گسترده خود منشأ بسیاری از خطرا ت هستند. محتوای جنسی به صورت مداوم به کودکان، و نوجوانان عرضه می گردد و این مسئله فعالیت و باورهای آنها را در مورد امور جنسی تحت تاثیر قرار می دهند. کودکان زیر بمبارانی از محتواها و پیام های جنسی قرار گرفته اند آمار زیر در مورد کودکان و نوجوانان آمریکایی است که چه بسا در کشور ما مثال های مشابه بسیاری موجود است.

بیش از نیمی از نوجوانان بیان کرده اند که بخشی از اطلاعات یا بیشتر اطلاعات خود در مورد مسائل جنسی را از تلویزیون دریافت کرده اند.
به طور متوسط، هر ساعت ویدئو موزیک حاوی 93 صحنه با محتوای جنسی است، که 11 صحنه از آنها آشکارا اعمال جنسی مانند آمیزش جنسی، سکس دهانی، و بردگی جنسی را به نمایش می گذارند.
در بین دخترانی که بیش از 14 ساعات در هفته را به تماشای ویدیو موزیک های رپ پرداخته بودند، داشتن چند شریک جنسی رواج بیشتری داشته و به میزان بیشتری بیماری های مقاربتی نیز در آنها تشخیص داده شد.
پسرانی که در معرض صحنه های خشن جنسی، از جمله تجاوز، در تلویزیون قرار گرفته بودند، کمتر نسبت به زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند دلسوزی نشان می دهند.

تلویزیون، فیلم ها، و موسیقی ها تنها عوامل تاثیرگذار در این مسئله نیستند، اینترنت نیز دسترسی نامحدودی را به اطلاعات جنسی در اختیار نوجوان قرار می دهد و علاوه بر آن در این محیط همواره می تواند افرادی را بیابد که مایل هستند در رابطه با اعمال جنسی صحبت کنند. نوجوان در محیط اینترنت احساس امنیت می کند زیرا می تواند به صورت ناشناس در پی اطلاعات جنسی باشد.

شکارچیان جنسی نیز از این مسئله آگاه هستند، و نوجوانان را به برقراری روابط آنلاین وسوسه می کنند و سپس زمان و مکانی را برای ملاقات ترتیب می دهند. نوجوانان نیاز به شکارچیان جنسی ندارند تا به یک سایت آنلاین پورنو گرافی معرفی شوند. بلکه آشنا شدن آنها با این سایت ها می تواند از طریق دریافت ایمیل های اسپم یا اشتباها کلیک کردن یک لینک به سایت های پورن اتفاق بیفتد. پورنوگرافی باعث می شود نوجوان دیدگاهی ناسالمی از روابط معمولی پیدا کند. در حقیقت، پورنوگرافی ارتباطی مستقیم با سوء استفاده جنسی، تجاوز، و خشونت جنسی دارد. انحراف های جنسی رفتارهایی هستند که افراد در واقع آنها را فراگرفته اند،و این مسئله ناشی از قدرت پورنوگرافی برای ایجاد انحراف جنسی در افراد است. پورنوگرافی می تواند اعتیاد آور باشد، ابتدا فرد بوسیله ی مشاهده ی تصاویر پورنوی معمولی و بدون خشونت به تماشای این صحنه ها خو گرفته و به مرور در معرض تصاویری قرار می گیرند که دارای محتوای بردگی جنسی، تجاوز، آزار و شکنجه، روابط جنسی با حیوانات، سوء استفاده جنسی از کودکان و دیگر مصادیق خشونت جنسی هستند.

نابودی روابط بواسطه ی افول ارزشهای انسانی در فرد و کاهش توان عشق ورزی، کمترین آسیبی است که اعتیاد به پورنوگرافی در پی خواهد داشت. اما در بدترین شرایط، برخی از افراد معتاد به پورنوگرافی، فانتزی های نشات گرفته از صحنه های پورن را عملا با قربانی کردن دیگران، از جمله کودکان و حیوانات، در زندگی روزمره به اجرا خواهند گذاشت. نوجوانان نیز اعتقادات مخصوص به خود را در مورد رفتارهای جنسی سالم دارند. با آنکه بیشتر دختران نوجوان روابط جنسی را برابر با عشق می دانند، اما دیگر نوجوانان، بخصوص پسران، روابط جنسی را مستلزم تعهد ندانسته، بلکه آن را فعالیتی کم اهمیت دانسته و در ذهن خود خطرات و عواقب آن را ناچیز می شمارند و این نگرش نادرست را از برنامه های تلویزیونی کسب کرده اند. عدم نمایش کافی خطرات فعالیت ها و رفتارهای جنسی در تلویزیون، مانند بیماری ها و بارداری، اهمیت مسئله ی تعهد جنسی را درذهن بیننده کم رنگ جلوه می دهد. دیگر باورهایی که از این طریق به بیننده القاء می شوند از این قرارند:

همه ی نوجوانان رابطه ی جنسی دارند
داشتن رابطه ی جنسی باعث می شود که بزرگ شوید
اگر نوجوانی در سن 17 تا 19 سالگی فاقد رابطه ی جنسی باشد، حتما مشکلی دارد
دختران در طی عادت ماهانه باردار نمی شوند
دختر در اولین رابطه ی جنسی باردار نمی شود

منبع : کودک و نوجوان-نگرانی در مورد رفتارهای جنسی نوجوان



:: برچسب‌ها: روابط جنسی نوجوانی , انحراف جنسی در نوجوان , مسائل جنسی نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 673
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

در عین حالی که مشغول مراقبت از فرزندان خود هستیم، باید مراقب خودمان نیز باشیم. در غیر این صورت، نگهداری و تربیت کودکان چندان لذت‌بخش نبوده و در نتیجه امری بسیار مشکل جلوه خواهد کرد. نخست باید بیاموزیم که نسبت به خود، احساس راحتی و آرامش داشته باشیم. باید به نیازهای خود برای بازی، تمجید، عشق و بالندگی، پی برده و حداقل برای برآورده شدن آنها کمی تلاش کنیم، باید یاد بگیریم خودمان را آن‌گونه که هستیم، بپذیریم. تنها در این صورت است که می‌توانیم آزادانه و بدون واهمه به فرزندان خود عشق بورزیم و آنها را آن‌گونه که هستند، بپذیریم.

باید به کودکان، حتی به بچه‌های خیلی کوچک، به عنوان یک انسان کامل نگاه کرد، درست همان‌گونه که به خود نگاه می‌کنیم. اگر بدانیم که باید نسبت به خود و آنچه که موجب خشنودی یا عملکرد بهتر ما می‌شود، آگاه باشیم بزرگ‌ترین گام را در جهت درک کردن فرزندانمان و در پیش گرفتن بهترین روش برای پرورش آن‌ها برداشته‌ایم.

هیچ‌کس به طور کلی خودش را فراموش نمی‌کند تا بتواند خواسته‌های فرد دیگری را برآورده سازد. اصولا چنین رویه‌ای، صحیح هم نیست. کودکان به توجه نیاز دارند و محتاج این هستند که برایشان وقت صرف شود. با محبت و توجه کافی نسبت به آن‌ها، چیزهای زیادی به آن‌ها عطا می‌کنید.

اما گاهی چنان در این رابطه از شما کار می‌کشند که از خود می‌پرسید: «آیا چیزی هم از من باقی مانده است؟». اگر با درایت و آگاهی، وقت خود را به گونه‌ای تنظیم نکنید که دوباره سوخت‌گیری و تجدید قوا کنید، به عبارت دیگر زمانی را به خودتان اختصاص ندهید تا بتوانید عزت نفس خود را احیا کنید، ناگهان متوجه می‌شوید که با ناامیدی برای حفاظت از خود، سنگری ساخته و پشت آن پنهان شده‌اید. در این صورت درست زمانی که فرزندتان به شدت به شما نیازمند است، احساس می‌کنید کاملا تحلیل رفته­اید.

بهترین راهی که به کمک آن می‌توانید فرزندانی شاد و سالم پرورش دهید، این است که مطمئن شوید خود شما هم در این فرایند رو به رشد بوده و در این میان منفعتی هم نصیب شما خواهد شد. ممکن است همیشه نتوانید فقط از یک الگو و ساختار پیروی کنید. کاری که برای فرزند اول خود انجام داده‌اید، ممکن است برای فرزند دوم، کارآیی نداشته باشد. این امری اجتناب‌ناپذیر است.

عاقلانه‌ترین کار ممکن این است که از همان ابتدا بپذیرید باید در زندگی جایی هم برای خودتان باز کنید. «یک کار غیر ممکن» جمله‌ای که از بسیاری از شما شنیده می شود.

نباید اینگونه فکر کنید، لازم نیست وقت خود را هم ساعت‌ها به بطالت بگذرانید. البته همه ما می‌دانیم پرکارترین زمان برای فردی که بچه‌ای کوچک دارد، زمانی است که دورشدن از او مقدور نیست و یا بسیار دشوار است- مانند زمانی که او نوزاد است و از شیر مادر تغذیه می‌کند، کودکان زیر سه سال و بچه‌هایی که هنوز برای وارد شدن به یک جمع بزرگ‌تر برای بازی کردن، بسیار کوچک هستند. اما حتی در چنین زمانی هم سعی کنید از هر موقعیت کوتاهی که به وجود می‌آید استفاده کرده و کاری را که دوست دارید انجام دهید، کاری که مطابق با تصویری است که از خودتان دارید، یا از انجام دادن آن احساس خوبی پیدا می‌کنید. آن چه که همه مامان‌ها نیاز دارند، زمانی برای استراحت است!(مشاوره تلفنی کودکان)

در عین حالیکه روی عزت نفس فرزندتان کار می‌کنید. باید به ترمیم عزت نفس خود نیز بپردازید. زمانی که به کودک خود کمک می‌کنید تا رشد کند، باید به رشد ویژگی‌های شخصیتی خود نیز بیندیشید. نمی‌توانید خودتان را در سردخانه یا کنار اجاق نگهداری کنید که تاریخ انقضایتان به تعویق بیفتد. چرا؟ خیلی ساده است. به این دلیل که:

* وقتی شما احساس خوبی نسبت به خودتان دارید، در نظر اطرافیان خود، فردی نازنین­تر جلوه می‌کنید.

* وقتی شما بدانید چه کاری موجب می‌شود احساس خوبی پیدا کنید یا اینکه وقتی همه چیز بر وفق مراد پیش می‌رود، تا چه اندازه خوشحال خواهید شد، به بینش بسیار بهتر و عمیق‌تری برای این که فرزند شما هم چنین احساسی داشته باشد، دست پیدا می‌کنید.

* هر چقدر که می‌توانید در زندگی، بیشتر به فرزند خود نشان بدهید که از بودن با او لذت می‌برید. به این ترتیب آن‌ها هم می‌آموزند که از بودن در کنار شما لذت ببرند.

* در زندگی بیشتر به خودتان احترام بگذارید، به این ترتیب می‌توانید به کودک خود بیاموزید هم به خود و هم به خواسته‌ها و حریم خصوصی افراد دیگر احترام بگذارد.

دل‌خوشی کوچک شما چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود احساس خوبی پیدا کنید؟

– هنگامی که دیگران به شما می‌گویند که چقدر زیبا شده­اید؟

– خواندن یک کتاب سرگرم‌کننده معمولی؟

– سینما رفتن؟

– رفتن به فروشگاه و خریدن کالاهای کوچک (جوراب یا گل سر) یا یک کالای بزرگ؟

– یک حمام تمام طولانی در وان پر از کف؟

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-مشاوره تلفنی کودک:جایگاه شایسته شما در نظر کودک کجاست؟



:: برچسب‌ها: مشاوره تلفنی کودک , تربیت کودک , انتظارات کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 684
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تمجید از کودک

بهتر است تمرین کنیم تا: – هر روز بهانه‌ای برای تمجید کردن پیدا کنیم. – از کاری که کودک انجام داده، تجدید کنیم نه از خود او. – بیشتر از نتیجه کار، نحوه انجام آن را تحسین کنید. اکثر افراد به تمجید بیشتر از انتقاد، جواب می‌دهند. اما با این که بسیاری از ما به این موضوع واقف هستیم، باز هم به جای حمایت و تایید، به انتقاد و داوری می‌پردازیم. بخشی از مشکل در اینجاست که ما عادت نداریم تمجید کنیم. شاید به این دلیل که فکر می‌کنیم تمجید کردن باعث مغرور شدن فرزندانمان می‌شود. اما حقیقت چیزی فراتر از این‌هاست. انتقاد نوعی داوری منفی است. با این کار شخص در معرض داوری یک فرد برتر قرار گرفته و خود را کاملا از او دور می‌کند، زیرا احساس می‌کنند تحت نفوذ و کنترل اوست. از سوی دیگر تمجید کردن، حس برابری به وجود آورده و در نتیجه باعث ایجاد احساس نزدیکی می‌شود. انجام این تمرین‌ها، تا حدودی دشوار است.

مقصود ما از تمجید چیست؟

تمجید کردن به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود که تا حدودی معانی متفاوتی نیز دارند. معانی تمجید که در فرهنگ لغت وجود دارند عبارتند از: «ارزیابی و تایید چیزی؛ قدردانی از شایستگی‌ها». بنابراین تمجید را می‌توان هم تصدیق و هم قدردانی معنا کرد.

تفاوت بین این دو واژه در چیست و چرا حائز اهمیت است؟

تایید را این‌گونه تعریف می‌کنند: «تصدیق، پذیرش، تصویب». «قدردانی» هم به معنای «ارزش چیزی را دانستن، ارزیابی کردن، سپاسگزار بودن و امتنان داشتن است». به عبارت دیگر، «تصدیق» به معنای پذیرش تمام و کمال خود شخص یا کاری که انجام داده است بدون در نظر گرفتن یا ارزیابی جزئیات علت پذیرش است. «قدردانی»، به ارزش قائل شدن، و ارزیابی کیفیت‌های مختلف به ویژه تلاش و کوشش، مربوط می‌شود. تفاوت بین تصدیق و قدردانی بسیار مهم است. کودکان باید به لحاظ ویژگی‌هایی که دارند، مورد تایید و تصدیق قرار بگیرند، و از تلاش و مهارت‌هایشان قدردانی شود.

از چه چیزهایی می‌توانیم تمجید کنیم؟

انتخاب‌ها؛ ایده‌ها؛ تلاش‌ها؛ کمک کردن؛ استقلال؛ تفکر و دقت؛ مهارت‌ها.

زبان تمجید: تمجید توصیفی

از خود عمل انجام شده تمجید کنید، نه از خود شخص. به کار بردن واژه خوب در رابطه با کودکان بسیار آسان و متداول است. این واژه‌ای بسیار مختصر و مفید است، اما معنای آن چیست؟ به جای کلمه خوب می‌توانید از عباراتی نظیر «باهوش»، «متفکر»، «برای انجام آن کار متشکرم»، «عاقلانه رفتار کردی»، «وقتی به کمک احتیاج داشتم، به من خیلی کمک کردی» استفاده کنید.

عبارات تاییدی

خیلی لذت‌بخش است؛ بسیار عالی است؛ خیلی خوب انجام شده است؛ با شکوه است! خارق‌العاده است!

عبارات قدردانی

برای انجام …، از تو متشکرم. کمک بزرگی برای من بود. خیلی وقت گذاشتی تا از من مراقبت کنی.

هنر و کارهای دستی کودکان

اگر کودک شما به مهدکودک می‌رود، احتمال این که هفته‌ای یک بار با بغلی پر از نقاشی و کار دستی­های مختلف به خانه بیاید وجود دارد. این دستاوردها، خیلی مهم هستند. شما چگونه می‌توانید این زحمات عاشقانه را پاسخ بگویید؟ واقعا چه چیزی باید گفت؟ آیا یک دروغ شاخ‌دار می‌گویید و ابراز می‌کنیذ که کارهای او به اندازه‌ای ارزشمند هستند که باید آن‌ها را در موزه آویخت؟ یا اینکه باید صادق باشید و به آن‌ها بگویید که حقیقتا نسبت به کارهای او چه احساسی دارید؟ برای اینکه بفهمید او چه چیزی را نقاشی کرده باید خیلی فکر کنید؟ آیا باید همه آن‌ها را نگاه دارید یا این که به محض آن که چشم او را دور می‌بینید باید آن‌ها را دور بریزید؟ و آیا باید به آن‌ها پیشنهاداتی کرده و بگویید که به عنوان مثال درخت را چگونه به صورتی طبیعی‌تر نقاشی کند، یا این که بگویید بین سر و بدن افراد، گردن وجود دارد؟ آیا اگر این نقاشی‌هایی که هنوز خیس هستند یا کاردستی­هالی که چسب آن‌ها خشک نشده است را به خانه نیاورند، اشکالی دارد؟

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-مشاور کودک و نوجوان:تمجید از کودک



:: برچسب‌ها: تمجید از کودک , مشاور کودک و نوجوان , تمجید از کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دوران نوجوانی دوره ای است سرشار از سوال: برای زندگی ام چه می خواهم انجام دهم؟ من چه کسی خواهم بود؟ چطور می توانم به آنجا برسم؟ به عنوان والدین شما می توانید به نوجوانتان در تعیین سرنوشتش کمک کنید، و ماه های تابستان نخستین زمانی است که شما می توانید دل به دریا بزنید و این کار را امتحان کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که در تابستان بدون خالی کردن حساب بانکی تان تجربیات غنی و سرگرم کننده را برا ی کمک به فر زندتان به وجود بیاورید.

یادگیری احیای قلبی عروقی CPR و کمک های اولیه
هیچ کسی دوست ندارد در شرایطی قرار بگیرد که از تکنیک های حفظ زندگی یک نفر استفاده کند ولی بهتر است که در این مورد آمادگی لازم را داشته باشید. در دوره های مخصوص هلال احمر و امداد نجات مربوط به اموزش کمک های اولیه و احیای قلبی عروقی ثبت نام کنید.

پیدا کردن یک شغل و یا کارآفرینی
اشتغال و به دست اوردن کار تجربه ی بزرگی برای نوجوان شماست. با همکاری یکدیگر یک رزومه تهیه کنید، به دنبال فرصت ها گشتن، و یاد گیری امادگی برای رد درخواست ها در آینده، آماده شدن برای مصاحبه همگی می توانند باعث کاهش ترس از مصاحبه کاری در اینده شود. زیرا نرخ بیکاری برای نوجوانان در بالاترین سطح قرار دارد، نوجوان شما ممکن ترجیح دهد که خودش کاری دست و پا کند، او ممکن است به سراغ سرویس هایی مانند نگهداری از کودک یا فروش اینترنتی محصولات خانگی برود. او را برای رسیدن به برنامه ای که فکر می کند برایش هیجان انگیز است یاری دهید و از او پشتیبانی کنید، ولی بگذارید که خودش هدایت کننده ی برنامه اش باشد.

انجام فعالیت های داوطلبانه
فعالیت های داوطلبانه بهترین راهی است که کودک می تواند علایق خود را کشف کند. بهترین راه این است که به کودکتان اجازه دهید در هر چیزی دستی بر آب بزند مانند دامپزشکی، مکانیکی، تئاتر خیابانی تا زمانی که امنیتش به خطر نیفتد.از او بخواهید که کارهای دشوار انجام دهد به این وسیله او می تواند شانس خود را برای ابتکار عمل امتحان کند، و با دادن شماره ی کسانی که مورد اعتماد شما هستند از او حمایت کنید.

یاد دادن مهارت های جدید زندگی
آیا نوجوان شما می تواند روغن ماشین را عوض کند؟ غذایی سالم بپزد؟ حساب بانکی انلاین خود را مدیریت کند، و یا شستن لباس ها بدون اینکه رنگ لباسی تغییر کند؟ بیشتر نوجوانان در مورد یادگیری چیزی که برای اولین بار فکر می کنند یک وظیفه است خوشحال نمی شوند، ولی خیالتان از این بابت راحت باشد که نوجوانان درباره ی هر چیزی که یاد می گیرند اعتماد به نفس بیشتری کسب می کنند.

مطالعه و آرامش.

منبع : کودک و نوجوان-پنج کاری که نوجوان شما باید در این تابستان انجام دهد



:: برچسب‌ها: اوقات فراغت , تابستان , روانشناسی نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 609
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

عذرخواهی نشانه قدرت است، نه ضعف

بسیاری افراد بر این باورند که اگر از فرزندشان عذرخواهی کنند، که خود را در نظر آن‌ها ضعیف جلوه داده‌اند و باعث سست شدن قوانینی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند، شده‌اند. همچنین عقیده دارند که فرزندشان بعد از همه این اتفاقات، فکر می‌کند که کار خوبی انجام داده است.

پی‌بردن به این نکته که لازم نیست این‌گونه تصور کنید، بسیار مهم است. می‌توانید به خاطر کاری که خودتان انجام داده‌اید یا واکنشی که نسبت به رفتار او داشته‌اید، عذرخواهی کنید، بدون این که رفتار او را پذیرفته یا از آن چشم‌پوشی نمایید. این شرط بسیار مهمی است. با عذرخواهی به این روش، معلوم می‌شود که شما قصد نادیده گرفتن قوانین را ندارید. این کار نشانه ضعف نیز نخواهد بود.

بدین ترتیب او نیز به رفتار ناشایست خود ادامه نداده، نفوذ و جذبه شما (توانایی شما برای قانون‌گذاری و یا توقعی که برای اجرای آن دارید) هم زیر سوال نخواهد رفت. بلکه الگوی خوبی برای فرزندتان شده و او نیز تشویق می‌شود در صورتی که کار اشتباهی انجام داد، عذرخواهی کند.

عذرخواهی نشانه غلبه بر غرور
* برابری از لحاظ حقوق انسانی است.

* همدلی به لحاظ لطمه‌ای است که احتمالا به خاطر رفتار شما، به احساس او وارد آمده است.

* احترام گذاشتن به حق او برای برخورداری از رفتاری عادلانه است.

عذرخواهی همانند تمجید کردن است. نباید احساس کنید در معرض خطر هستید یا به اعمال قدرت متوسل شوید، سعی نکنید برتری و موقعیت خود را حفظ کنید. از سوی دیگر، اگر احساس می‌کنید به اندازه کافی قوی بوده و خطری شما را تهدید نمی‌کند، نباید احساس کنید با عذرخواهی کردن، چیز مهمی را از دست خواهید داد. عذرخواهی می‌آموزد که:

* شما هم می‌توانید اشتباه کنید، بدون آن که احساس کنید آبرویتان رفته است.

* عزت نفس شما به اندازه‌ای است که صدمه‌ای به آن وارد نخواهد شد.

* شما آمادگی دارید مسئولیت کار اشتباهی را که انجام داده‌اید، به عهده بگیرید.

* هر کسی می‌تواند اشتباه کند.

* شما و فرزندتان، ممکن است باز هم اشتباهاتی مرتکب شوید.

اعتراف کردن به اشتباه و پذیرفتن مسئولیت آن با عذرخواهی، مسئولیت اشتباهی را که مرتکب شده‌اید، به عهده گرفته و می‌پذیرید کاری که انجام داده‌اید، اشتباه بوده و از انجام آن متاسف هستید. عذرخواهی هم چنین بدین معناست که شما حتی مسئولیت پیامدهای بعدی اشتباهی را که مرتکب شده‌اید، نیز به عهده می‌گیرید.

اگر رسما مسئولیت خطایی را که مرتکب شده‌اید، نپذیرید، ولی در عین حال به خاطر آن یا اتفاقی که افتاده است، ناراحت نباشید، ممکن است این ناراحتی خود را به نوعی بر سر یک نفر دیگر خالی کنید. ممکن است برای اینکه از احساس گناه دور شوید، فرد دیگری را مسئول این اشتباه بدانید. افراد همیشه اطرافیان نزدیک را مسئول اشتباهات خود دانسته و سعی می‌کنند گناه خود را به گردن آن‌ها بیندازند.

اگر مسئولیت اشتباه خود را به گردن فرزندتان می‌اندازید و او را سرزنش می‌کنید، رفتارتان بی‌نهایت ناعادلانه است. با این کار سبب می‌شوید که آن‌ها احساس گناه و سرافکندگی پیدا کنند. اگر متوجه شده‌اید که بیشتر اوقات دیگران را به خاطر اشتباهات، بی‌حوصلگی یا بدرفتاری خودتان، ملامت می‌کنید، (اگر به من نمی‌گفتی به اسباب‌بازی­ات نگاه کنم، قابلمه­ام نمی‌سوخت!»، «اگر این قدر برای بیرون رفتن و خرید کردن اصرار نمی‌کردی، من این‌طوری عصبانی نمی‌شدم!»)،

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-روانشناسی کودکان:عذرخواهی از کودک



:: برچسب‌ها: عذرخواهی از کودک , روانشناسی کودکان , تمجید کردن از کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 730
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 تير 1399 | نظرات ()